Pražanů; s promyšleným důrazem poukazuje k válečnému nebezpečí na Moravě; svůdně nabízí pražskou pomoc při Zilkově nutrié výpravě na východ. Pak však vyvrcholuje celý svÍlj proslov naléhavým apelem mravním: nemluví již k .zižkovi hrdinovi, nýbrž k slitovníku, klade mu na srdce vznešené vítězství nad sebou samým, jako by věděl, že těr!1to výzvám slepý rek nemůže odolati - etos coriolánské, humanitní zhodnocení postavy 2ižkovy ukázaly na tomto závažném místě básně Rokycanově argumentaci pravý směr. Na chvíli přejímá od básnického rétora milovník malebných scenerií úlohu, když v klasické prosopopeise před Žižku přímo staví královská Praha v purpuru jitřních červánků, ale hned uvědomí si básník, že k srdci slepcovu má pouze slovo, nikoliv obraz, a Rokycana končí svou plamennou řeč slavnými šesti verší mistrovské apostrofy, v níž stejně stručně jako plasticky vymodelován jest v duchu Palackého onen obraz Jana 2ižky z Trocnova, který se počechovským generacím trvale vtiskl do paměti: »Jsi-li tížka, jak jej v srdci máme, jsi-li boží hrdina, jenž zbraň nepřátel jen vlasti, víry láme, jemuž nadšení jen týčí skráli pro llárodačest a svaté snahy ř vstup co přítel do plesavé Prahy!« Řečí Rokycanovou jest básnický zájem Svatopluka Čecha o událost na Špitálském poli téměř vyčerpán, takže mohla by se ozvati i námitka, že pražský kněz zastínil v druhé polovici básně hrdinu táborského. Zcela stručně směl nyní epický verš Čechův shmouti dějový závěr, který se odehrává úplně v duši Žižkově. Zde jest zvláště patrno, oč hloub Svatopluk Čech pronikl bohatýrskou povahu Žižkovu než jeho předchůdce Meissner. U tohoto po řeči Rokycanově následuje ještě značně dlouhý výklad Žižkův, opakující zcela zbytečně leckterou myšlenku kazatelovu a nařizuiící, sice věrně podle historie, avšak)lo stránce básnické dosti mdle, zbudová!Ilí kamenného oltáře úmluvy, jemuž ovšem německý patetik podložil jiný smysl. NeuložilMIi Svatopluk Čech ve své básni .zižkovi delší odpovědi na promluvu Rokycanovu, učinil to netoliko z potřeby básnické hospodárnosti; ale i ze správného poznání, že táborský vůdce byl hrdina činů, nikoliv slov. Šlo mu hlavně o to, aby vyjádřil názorni »divnou citů proměnu« v líci 16