vraního. vlasu, vrhnuv do tváře mladého kněze sežehujicí plamen pohledu, sestilisovav konečně pohyb kazatelův v gesto stejně půvabné jako důrazné, doprovodil Svatopluk Čech idealisoval1ou řeč idealisovaným portr~tem a postavil zároveň proti tvrdé přísnosti hrozného kmeta lahodnou harmonií mladého muže - jest to střetnutí ryze dramatické. Veliké výkony řečnické nebyly nikdy vzácností v Čechově básnickém díle; v »Adamitech« závodil Adam s lIenochl;:rn a Mojžišem o mistrovství rétorické, biblické mysterium dávalo jak Andělu tak Satanu příležitost k umným turnajům slovním, na revoluční lodi »Evropě« bylo dosti místa pro Rolandovy, Gastonovy a Pavlovy rozsáhlé projevy zálib a schopností řečnických. Ale slavnostní promluva Rokycanova jest přece čímsi novým v Čechově poesii. Nemá za účel ani kresliti povahu Rokycanovu, ani zobrazovati v myšlenkové dialektice jeho názory; nevyhovuje pouhé potřebě dějové ani není zasazena do skladby jen podle básníkova sklonu antitetického; nechce odhalovati poetova nitra ani poskytovati průchod dobovým tendencím - takové byly asi záměry dotavadních významných rétorických vložek u Svatopluka Čecha. Tentokráte po prvé jde Svatopluku Čechovi o samoúčelný výkon řečnický, v němž by slovo propracované se stejnou láskou jako umělostí vyrůstalo v rozvětvenou a zdobnou architekturu, pnoucí se i mimo celek básně k samostatnému životu; epické potřebě a dramatické působivosti bylo by dostačilo daleko méně slov, než kolik vynaložil zde výmluvný Rokycana, aby přesvědčil a překonal Žižku, střídmého milovníka pádné a stručné věty . Avšak jaká úvaha byla by zdržela Svatopluka Cecha, aby se chopil příležitosti, která se tu nabízela jeho verbalistickému nadání? Nedbal na tomto místě úmyslně ani dějinné pravděpodobnosti ani úměrnosti komposiční; staral se právě tak málo -o dochované doklady Rokycanova kazatelského umění jako o věrnost pojetí Prahy ve věku patnáctém; úmyslně nerozlišoval vlasteneckých a náboženských prvků v plamenných ústech utrakvistického kněze - básnický rétor zavelel, a »slova srdceiemná« zazněla nikoliv »jasným zvonem«, jak praví sám, nýbrž přímo slavnou souhrou zvonů, když se mnohohlasně rozezvučí na pražských věžích za příležitostí posvátných. Rokycanovo proslovení k Žižkovi, které zaujímá osmdesáte trochajských veršů s mužskými i ženskými rýmy, připomíná celou stav14