KAPITOLA OSMÁ . • EVROPA~. "Kdys Evropu jsem zočil vrátkou vlnou bez clle nesouc[ hruď sportl plnou." "Slavie" 1882. Velká většina básnických děl, která Svatopluk Čech, umělec záhy vyzrávší a předčasně oddaný retrospektivnímu elegismu, vytvořil po třicátém roce, zpracovávala mladistvé prožitky, rozvíjela jinošské pomysly a dojmy, ano těžila i vydatně z dětských vzpomínek; to, co později životní a ideová zkušenost mužova přidávala ke koncepci světa a života, dokreslovalo jen původní náčrt mladého snílka a vyplilOvalo hutněji realitou neurčité, ba naivní obrysy, pocházeUcl z dob prvního usilování básnickéhoA Proto se naskýtá u Svatopluka Čecha již v létech jaré a kypivé tvořivosti zjev příznačný pro jeho umělecké odkvétání a uvádání: nová dila budována jsou na půdorysech, někdy i nad troskami starších výtvorů; plány několika dřívějškh básní kombinují se v nový celek, hlavní povahové ry sy i ústřední situace dějové vracejí se, byt v teplejším zbarvení a reálnějším propracování, a problémy, nedořešené mladistvým bouřlivákem, znova znepokojují mužného ducha, jejž pozorování z ústraní samotářova i letmé dojmy z cest vyzbrojily pronikavějším smyslem pro sklad společnosti i záhady životní. Prvním, a hned velmi názorným příkladem této tvůrčí metody ry~rho subjektivisty, jenž do zevního světa promítal vždy svou vnitřní zkušenost a do služeb dtovírch i myšlenkových prožitků vlastních stavíval znalost přítomnosti a děiin, byla velká jinotaiitelná skladba l'>Evropa«, vzniknuvší, sotva básník překročil třicítku. Její koncepce není než zkřížením základní osnovy obou básnickych děl, která založila obecnou slávu začátečníkovu, »Bouře« a »Adamitů«. V »Bouři«, již zbásnila obraznost vyživená knižním exotismem a nepodepřená živou 203