kovy dítky, nasazuje Pavel svůj život, o kterém ostatně ví, že ho jest na mále a hyne v proudu i s dětmi. Zde Svatopluk Čech dosti ojedillěle v novelistickém svém tvoření, pokusil se rázně vykročiti ze začarovaného kruhu svého snílkářského, blouznivého sobectví, jež jindy odcizuje se světu pro svůj žal a svou dumu, pro svťti stesk za mladostí a pro svůj pocit neuznání - vyšší a plodnějšÍ než to vše jest obětovati se za jiné a vykoupiti se vědomím činu z hrůzy marnosti. Tímto kladem vúle končí se sentimentální povídka, v níž nadarmo se pokoušel epicky mdlý vyprávěč zastříti pohodlnou vadnost skladby teplou drobnokresbou postav, vřelým líčením jarní přírody a zajímavými debatami iilosofickými a sociálně reformními, poukazujícími mimoděk již k nedaleké »l:vropě«. Subjektivní živel zas~řel nadobro výpravné jádro novely »tlovor listí«, kde v celek nepříliš pevný setkáno několik motivů běžných v Čechově novelistice; výsledn{ dojem rozkolísané skladby, kde vydattl~ použito tvaru vypravování rámcového, jest spíše lyrický než POvídkový. Výletní společnost ocitá se v hlubok{>m lese a naslouchajíc ieho šumu, přemítá o tom, co ten hovor listí znamená. Mezi v~edními členy společnosti, kteří se prostod.uše účastní rozprávky, určitěji se r)"snU dvě nevšední postavy, !tichý vychovatel, skrytý to básník, a slíčná poetická šlechtična; oba dobře chápají hovor listí, vykládajíce si jej jako šept tajemných bytostí ve vesmíru, našemu poznání nedostupných; jest patrno, jak se v romantickém tématě líbilo básníkovi, jehož koncepce často temenívaly v dojmech auditivních. Vychovatel, vyzván společností, vypráví hrůzostrašn~' příběh svého přítele Stanislava, jejž po milostné tragedii dohnalo chmurné ševelení lesa v ponuré končině až k šnenství; povídka sama, vymykající se rozměrem a intonací z celkového rámce, předvádí Čechovy cestovní zkušenosti na moravském Valašsku a řadí se k cestopisn~'m obrázkům novelistického zbarvení, v jak~'ch si spisovatel počátkem osmdesátých let liboval. Vychovatel nevzbudí u komtesky pouze zájem, ale i náklonnost, a mladistvá, rozmarná šlechtična, naldoněná k příjemné poetisaci skutečnosti, prožívá s ním dobrodružství, které podle Čechovy psychologie lásky nedospívá nad první akordy citového sblížení a tklivého opájení přítomnosti - intelekt, smysly a vášně zůstávají neprobuzeny při těchto preludikh skutečné lásky. Leč tyto schůzky v lesní samotě, kde s komteskou a preceptorem hovoří listí stromů, byly pro vychovatele sice 183