podrobném a důvěrném uzavřený kus staré Prahy, jenž byl dějištěm Jeho studentských let, postavičky i lokality prokresleny jSOli věrně až do titěrnosti, a kolem společenských protikladů sestrojen jest nevelik{T děj, upravený se skrovnou vynalézavostí. Mezi starobylým a se&"fým palácem malostransk}-m, zbaveným veškerého šlechtického lesku, a skrytou hospůdkou na Starém městě, kmitají se směšné a ubohé figurky pražských maloměšťáků: bohatý tlustý soukromník s nerozlučným psem, slídivý a ziskuchtivý domovník, záletná majorka se starým, neschopným mužem a s vyžilým milovníkem v uniformč nadporučíka, hospodský bez hostí a jeho nesmělá dceruška. Krom~ dobrodušného a mrzutého podivína pana Bolehlava zajímá v tomto běžném zástupu spisovatele hlavně představitel mladistvého blouznění v lásce i v poesii, básník Jan Burian: jak jest vzdálen tento květnatý a matný- ilusionista s vlčí mhou lla očích od Nerudova hutně reálního a novodobě uvědomělého literáta Václava Bavora z »Týdnu v tichém domě«! Burianovi i Bolehlavu uložil Sv. Čech, aby ukázali dvojí tvář jeho vlastní erotiky; Burian sentimentální toužení po mladistvé dívce, obestřené sladkou mlhou llaivní nevědomosti, Bolehlav smyshlOu žádost po zralé ženě, krásy plně rozvité, ale skutečllost vyvede oba z milostného bludu, takže rozčarováni opouštějí Prahu a ubírají se na venek. Zde provázÍ přebarvená komika situační a groteska vkusu dosti pochybného základní motiv Čechovy mladistvé prósy, vystřízlivění z mladické iluse sentimentální lásky. Stále zaměstnává povídkáře-začátečníka problém dona QuUota a jeho Dulcineie: buď Čechovým horujícím rytířům smutné postavy ukáží ženy &:1.my, že se v ničem nepodobají apriorním přeludům, jsouce všedni, zištné, někdy i podvodné a záletné, nebo vyléčení romantikové nahlédnou v sebepoznání nadcházejíCÍ zralosti, že posud konali mladickou nerozvážlivost, od níž nutno se odkloniti k mužným a zdravým skutečnostem života. Takový ostře ironický hrot, jenž nezasahuje výlučně iluse v lásce, nýbrž i v ostatnÍCh vztazích mladosti, vložen jest do drobnějších grotesek jako »Trepka«, »Novela z ničeho nic«, i do rozměrnějších. povídek »Maroušek«, »Motýl«, »Cikánka«, »Liškovický pán«; pronikal současně v Čechových feuilletonech, na př. ve skvělém »Žoli«. Umělecky měnil situační komiku, leckdy až hrubozrnnou, v opravdov}- humor; lidsky značil stupeň vyzrávání básníkova; pate 169