»vět&í prósu«. Ačkoliv autor sám jmenoval výpravné své kusy rád novelami, přece nenacházíme mezi těmito prvotinami Jeho prósy posud čísel, jimž by onen název příslušel v původním sllllYslu slova: pevně a účelně seťkaná osnova dějová zastírána Jest buď figurkářským neb i psychologickým zájmem o postavy, často jen podružné; úryvky z deníku, vložky veršované, sem tam i vepředená romantická báchorka porúšují výpravnou objektivnost; úvah o lidech a společnosti, neústrojných výlevů o krásách přírody, satirických šlehů na lidskou malichernost nechybí v žádné té práci, nejstarší pak, »Samson«, »Zimní idyla«, »Cikánka«, jsou živly subjektivními úplně prostoupeny. Pro své náměty Svatopluk Čech se obrací do životního prostředí, v kterém ztrávil svou chlapeckou a studentskou mladost. Nejoblíbenější jeho postavou jest mladý snílek ilusionista s tahy z vlastní podobizny: v podkrovní studovně, v zapadlé pražské kavárně neb hospůdce, ua venkovském výletě, při kuželkách, nad kartami mezi šosáky, setkáváme se s nadšenými studenty, mladými vychovateli, neuznan;'mi básníky, vzdělanými podučiteli. K nim se druží zcela vYhraněný typ polosměšných kavalírů z venkovských újezdů a dvorců, darmošlapů to panictví značně zvětralého, kteří si hrají na světáky a sami se pokládají za nebezpečné dony Juany, ale konečně jsou při něÍ"dkém dobrodružství pochybného rázu nejen zpraženi, nýbrž úplně demaskováni; družina služebnictva, podaného značně groteskně, je provázívá. Skutečnost, kterou mu nabízel domovský venkov~ zpracoval tu (Jmenovitě v »Liškovickém pánu« a v »Motýlu«) Svatopluk Čech způsobem Rubšovým, jenž z anekdotických jednotlivostí skládá. gemový obrázek, zesiluje směšné rysy zevnějšku i řeči, nedbá valně o prokreslení ostatních postav a bavi lehounkou pohodou rozestřenou nad uzavřeným celkem. Hloub do lidské duše než první český humorista sestupuje však Cech tehdy, když pod všedním povrchem každodenních, zdánlivě nezajímav~'ch postav odhaluje přece kus psychologické rázovitosti. To zajimalo jej na panu Toužimském v »Zimní idyle«, na Machulovi a profesoru Střízlivém v »Maroušku«, to pobídlo jej, aby tak do široka rozpředl osudy titulního reka nejrozsáhlejší povídky z této skupiny »Pan Bolehlav a svět«. Zde pokusil se Svatopluk Čech o něco pe; dobného, jako deset let dříve Jan Neruda v nejobšírnější povídce své mladosti, v »Týdnu v tichém domě«. Také u Sv. Čecha oživuje v líčenf 168