vlásčina, bodrého kozáka, jenž prahne po krvi svůdcově. Při prvním setkání v horách kavkazských propouští IzmaiiI žasnoucího kozáka, nemíně užíti své převahy. Sokové střetnou se po druhé, a pak klesá přemožen)T kozák šaškou IzmaiiIovou. Tento trojúhelník přeial Svatopluk Čech věrně: mladý kozák - jeho plavá, nčžná milenka Ludmiía - svůdce z rodu Čerkesů, na kterém junácký Rus musí se pomstíti. Takové rozestavění osob hovčlo dobře národopisnému zájmu Čechovu, neboť mohl velmi výrazně zdůrazniti a kontrastovati kmenové typy, jichž studiem zabýval se na své černomořské pouti. Podal právě ien etnické typy v obrysech, kde Lermontov neb Puškin propracovali individuální dušemalbu do nejmenších podrobnosti. Postavme proti sobě jeho mladšího kozáka a Puškinova »kavkazskeho pleníka«, neb srovnejme jeho Cerkesa s Lermontovovým lzmaji!em bejem "- jaké to rozdíly! Čechův kozák jest běžný dobrosrdečný ruský »plastul1« s kusem idealismu a notnou dávkou mladistvé přecitlivčlosti, pokorný milenec a řádný Slovan, zkrátka průměrný voják řadový. Pleník Puškinův nese v složité a otrávené hrudi své všecko hoře a veškeru rozvrácenost »zbytečn}'ch lidí« ruských z r. 1820; jim básník své pokolení zpovídá a soudí. Ještě větší propast rozevírá se mezi Izmaiilem a Čerkesem. Izmajil bej, předchůdce Démonův, jest osobnost tragická, jejíž hrdá a vášnivá povaha trpí stejně tím, že nedovede vrátiti se k přirozené a příliš primitivní prostotě, jako tím, že prohlédla omyly civilisace a tak zůstává" vždy cizinkou v přírodě i mezi lidmi: cosi z Renéa neb Obermanna tkví jako stigma na čerkeském čele Izmaii1ově, s něhož »smyly sníh a chumelenice a severního nebe chlad barvu jihu«. Svatopluk Čech podává v postavě svého Čerkesa jen a jen kmenový typ »abreka<" jak jej spíše podle dohadů a intuičního proniknutí než podle skutečnosti nakreslil v zhuštěné črtě »Adigc«: čím malebnější krojová a fysiognomická studie, tím jednodušší psychologie této barbarské a pudové postavy. Čerkeský ďábel veršované Čechovy povídky jest málo více než jediná vlastnost vyhnaná do zámezí, krvežíznivá pomstychtivost, rozplameněná záhubou rodného kmene, která udusí v duši každé hnUtí iiné, soucit a lásku, spravedlnost a vděčnost: liadži Abrek jest tu ještě stupňován. Z trojice Lermontovových postav zbývá ještě milenka obou odpovědných nepřátel; právě ji Svatopluk Čech překomponoval nejpodstatněji, ale opětně ve smyslu národopisné malebnosti, nikoliv psycholo148