rříteliRajevskému ))Kavkazského pleníka« a v předzpěvu pravl Pflznačně. že jeho Parnasem se stal pochmurný pětihlavý poustevník Beštaun. V kypivě osobní básni prosycené prudkým lYrismem jest vedle zřejmého dědictví byronského mnoho svérázného vlastnictví PLJskinova. Dvojice hrdinů jest z galerie Lordovy: blaseované vyprahlé srdce novověkého rozervance rozbuší se na chvíli na krásný·ch ňadrecil vášnivé a obětavé ženy, schopné veškerého sebezapření, ale neloztaje ani tu ze svého přesycení a nudy. Puškíll podmaloval protíklač ten etnicky a vložil do něho mnoho z vlastních zkušeností citov}ch: ))zbytečný« člověk milující ilusionisticky ;vzda~ený přelud a odstrkujicí nerozumně blízké štěstí skutečnosti jest nejen Rus, bojuiicí na Kavkaze, ale i blíženec tehdejšího Puškina; krásná osvoboditelka zajatcova, zraněná chimérou lásky marné a neukojené, pojala do své okouzlujicí bytosti čerkeské vedle darů přírodního a původního ženství také ony vlastnosti, jež právě dívčí postavy Puškinovy vyznačuji, vášnivost a něhu, sílu citu i odvahu činu, dar slzí i mohutnost sebepřemáhání; jest skutečně předchůdkyní Taťáninou. Kontrast I~usů ~ Čerkesů, který dotud byl pouze národopisný, stal se v pojetí genia Pu.Škinova psychologickým, ba dostoupil tragické výše: čím jest :>Kavkazský pleník« v podstatě než tragedií duše roztoužené po spasení, ale neschopné přijmouti je? Ruští kritikové shledávají význam básně jinde, v lyrické malbě phudy kavkazské. Rada obrazu, které mladý Rus prožívá v čerkeském zajetí, af jest to večerní poklid v aúlu, at soumrak objímající svahy Kavkazu, at souhra ledových hor a lazurového nebe, at váÍečný či loupežnický vzruch Čerkesův - vše to ukazuje objektivní a téměř klasickou krajinomalbu Puškinovu v prvním rozpuku: Puškin nikde nesplývá s touto divokou a zázračnou přírodou, která jest požitkem jeho zátku a leckdy i úkojem jeho touhy po všem vzdáleném a podivuhodném; jako jeho rek i on sám zůstává Cizincem vůči těmto divům pevných obrysů a teplých barev. Doslov, kterým básník doprovodil svou veršovanou povídku, pokouší se dáti byronskému příběhu lásky na Kavkaze politicko-historickou perspektivu: doba čerkeské slávy jest na sklonku, a na místo její vzchází čas válečného vítězství ruských orlů nad Kavkazem; pěvec odvrací se od opuštěných aúhl, aby hlásal triumfy Cicianova, Kotlarevského a J errnolova; i tento 141