jáku na Kavkaze, af o řadovém, at o důstojníku, čmí to s krajní sympatií, ba s výmluvným nadšením: též Ha plastuna padlo mnoho svitů z této idealísující z;iře. Opětovně prohlašuje Čech ruský vJ'boj na Kavkaze jednak za přirozený důsledek neodolatelné expansezdravóho ruského živlu na jih a na východ, jednak za blahodárnou, ano spasnou událost dějinnou, která domorodce zachránila zároveň před zhoubnými nesváry a krvavými násilnostmi vlastních samovládců i před ukrutno~ti dobyvatelů mohamedánských, ohrožujících v důsledku své rozpínavosti i jiŽllí končiny Ruska. Dědic panslavistických ,zásad otcových a žák rusofilských našich buditelů nalezl právě zde přílcžitost, aby osvědčil horoucí obdiv pro ruský a tím i slovanský imperialism, jehož úspěch. skládal otevřeně do rukou ruského vojska. »Ku podivu jadrné to dřevo, z něhož se vyřezává ruský voják. tIIedí5-li na něho, poznáš teprve celou sílu, jaká dříme v mohutném pni lípy slovanské a pochopuješ, čím tO,že rozepnouti mohla obrovskou sv oH korunu nad třemi díly světa« - dí Cech v stati )iProjíždka gruzínským krajem«, a improvisace »Čtmáctý gruzínský pluk«, do jejíhož opojného vína kachetinského hází jižní teplá noc vonné okvětni lístky růží, psána jest přímo na počest ruského důstojnictva. Tím cestopisné fcuilletony Čechovy nabývají určité tendence politické a jsou v~írazem rozhodné příklony básníkovy k ruské kultuře, příklony to, již dovršila právě pout černomořská. Svatopluk Čech, který ne dlouho přeIÍ tím v »Andělu« pil z hlubokého zdroje Lermontovova, připial se zde přímo na tradici ruské poesie: »kouzlo sterého tajemstvÍ, dřímajícího v lIlubok)'ch roklích a úžlabinách Kavkazu({, odhalili mu ještě dříve, než vsedl na palubu »CesarevllY«, Marlinskij, Puškin, Lermontov. ' !~uští básníci objevili žasnouCÍ Evropě Kavkaz a rázovitou krásu jeh0 obyvatelstva. Dotud - nehledíme-li ke klasické tradici, kter[l na vrcholy Elbrusu umísťovala Promethea a na pobřeží Kolchidy Argonauty - kmitaly se ve verších západních poetů občas okouzlující hlavy temnookých Čerkesek jako jedna z obětí orientální módě; z ttchto krasavic nejproslulejší jest LeHa, milenka Byronova' »Giaura«, kreslená zjedncdušCIl)Tmi rysy, které zvolna v slovesné tradici poklesly na pouhou konvenčnost: kolikráte po té velebeny byly na Orientálkách veliké hnědé oči gazelí, zkadeřen)' hyacintový vlas, pohyb dokonalé šíje připomínající labuť, malá sněhobílá nožka? Ne 139