ztemnělé mračno, tam zkadeřený jako vlny bHého jezera, onde rozškubaný v lehounké světlé obláčky, zde jako dým se valící, jako kouř se plazící lesnatou horskou úžlabinou. Chvílemi vzedmula se mlha jako plachta větrem, a pod ní objevil se hnědý bok nějaké skály, chvílemi trhala se vzdušná příze v dlouhé vlající cťlry, a mezerami jejich mohl jsem stopovati fantastický obrys kamenného kužele. Slušná to již hora! V tom protrhly se na okamžik převysoko nad temenem jejím, v oblasti nebeské, chuchle mraků a v trhlině zamihl se úryvek zeleného lesa, plnící v té závratné výši úžasem bezděčného diváka, budící v obraznosti jeho rázem představu čehosi ohromného, skrývajícího se za šedivou touto clonou. Ale již zmizel nadoblačný les jako přelud zrakový, a nade mnou nic než pára, mlha, dým a mraky.« Vedle studií v barvě zelené, šedé a bílé čtou se v »Upominkách z Východu« i v »Několika obrázcích z Kavkazu« strany, na nichž proniká slovesné úsilí, zachytiti zvláštní vzduchovou atmosféru, neb odvážiti tón světla a tmy: tak v jiskřivém odstavci, jenž líčí lesklý nádech křišťálové čirost~ na všem za letního jitra v sadech běloključských, tak v sugestivních větách vystilll:jících náhlý vpád nočni tmy do hnědých údoU gruzfnsk};'ch pod černými vrchy a tmavomodrou oblohou za Manglisem. Všecko to uzpůsobuje Cecha neobyčejně, aby horská pásma a temena kavkazská ocl hrbolatého pobřežního předhoří Černého až po výbojně bílý vrchol Kazbeku namaloval nejen v povšechných obrysech, nýbrž 4 v hloubce perspektivy, která se stále měn i. trory pozorované s lodní paluby od Novoľossijska jsou přesně odlišeny od oné obrovské stěny ze sněhu a ledu v blescích asijského slunce, která zaútočí na pozorovatele v oknech Vladikavkazu, nebo od pohoří, jak se za plné dopolední záře zrcadlí v zracích poutníka v samém středu Kavkazu: barvy, světlo, opar, které spolupracují na věčné změně scenerií, prolíi1ají tu mnlebné slovo básníkovo. Chvílemi lze takměř říci, že' v cestopisný'ch těchto obrazech Svatopluk Cech nejen vidí, nýbrž i myslí výtvarně. Klíč k duši města, ať jest to orientálně. složitý Tiflis nebo Zjednodušený a poruštěný Vladikavkaz, hledá v celkov~l1panoramatě jeho, a na chvatných cestách horami, lesy a aúly svěřuje se svému zraku jako vůdci nejspolehlivějšfmu ... Jakou pochybovačnou a namnoze Ironickou kritiku provádí naopak na př. Neruda v cestopisech svou poučenou inteligenci na dojmech, které mu přinesl letmý pohled! 136