liOU od turistického hemžení evropského, a byl proto v Kavkazu odkázán na primitivní- prostředky dopravní. První část cesty vykonal bdí podél černomořských břehů z Novorossijska do Poti; vlastní dějiště ruských zápasů s Cerkesy a pravý dOlnOV heroického národa »Adige«, t. j. kmenů Sapsuchů, Abadzechů a Ubychů, viděl pouze z povzdálečí, s paluby »Cesarevny« a "Oolubčiku«. Tři i1ejkrásnějšÍ země kavkazské, pralesovitě bující Mingrelii, v temnější zeleni zadumanou Jmerecii a divoce skalnatou Gruzii, prožil Svatopluk Čech poté jen letmo, stoupaje ve voze parní dráhy a vášnivě vlažným vzduchem za jedin}T den z Poti do Tiflísu. Několikadenní pobyt v »Bábelu &-ruzÍnské!ll{( přervaly některé. dobrodružué výlety kořul1o do okolí; prudký žeh tifIiského léta pudil však opojeného seveřana více do hor, v blízkost kavkazského sněh~. Dvojí cestu z Tiflisu do Vladikavkazu a zpět vykonal Cech po prvé v dostavníku, po druhé v jednospřežní »těleze«; r. 1874 nebylo ještě mohutné železnični trati z Rostova do Vladikavkazu, a za jedinou dopravní dráhu sl0!lžiia dokonalá »vojenská silnice kavkélzská«, dlážděná podle ruského pořekadla samými rubly. Na zpáteční cestě z Tiflisu vracel se do Poti přes Oori a Kutais, a tím byla vlastní kavkazská pout takřka skončena, aniž se přiblížila sněhům :Elbrusu a. východním dagestanským končinám, svažujícím se k .moři Chvalinskému. Návrat básníkův do Cařihradu podél břeht'l lIIaloasijských, bohatý dojmy krajinnými i národopisnými, jest pouhým doslovem jeho zbožné pouti za zeměmi Mcyrihoa Tamary, z níž žák Puškin1'1v a Lermolltovův přicházel do vlasti poučen, osvěžen a posvěceH nejinak než »hadži«, vraceiící se od posvátných míst Prorokových. Cechovi básničtí předchůdci a učitelé, Vítězslav lUlek i .ran Neruda, navštívili rovněž Orient a zahleděli se také do vln Černého moře, ale nikdo z nich nedospěl tak daleko na východ, nikdo neokusil tolik z divoké, turistikou nedotčené přírody orientální, nikdo neprožil do té míry hrdé vědomí, že budoucnost Východu patří Slovanstvu; v tom ve všem měl Svatopluk Cech kulturní prvenstvÍ. Ani on neb.vl však naprosto bez českých předcMdců. Již r. 1 R44 podnikl pražský lékař a přírodozpytec Bedřich Kolenatý, za podpory ruské vlády, vědeckou cestu na Kavkaz a vystoupil i na vrchol Kazbeku; živou, místy i vzletnou zprávu o tomto velehorském putováni podal českémn čtenářstvu K. J. Erben v JI. ročníku Zapova »Poutniku« r. 1847, v nčmž i Sv. Cech rúdčítúvaI. V době, kdy za českými sládky a hudebníky 132