hoštěnců«, chmurná problematika» V pítevně« po boku humorné burlesky »V klášterním sklepě«. Dokladem lehkého slohu písňového s nádechem prostonárodním, od něhož se zatím nadobro uchýlil, Svatopluk Cech otiskl tu »Chaloupku« a »)Kyrysl1íka« ZkUSIl staršíd:, k mmž přistoupily dva lyrické popěvky »Křížek« a »Jarní déšf« a llerudovsky střižená balada »Šumařovo ditě«. Čistá lyrika ustupovala y tomto' pestrém souboru, a z čísel tu otištěných nebylo právě snadno utvořiti si správnou představu o lyrické fysiognomii Čechově: hned v sousedství plačtivé sentimentality »tIrobu v lese« odbýval básník ve )Noze« komedii světa ironicky lhostejným máchnutím ruky. Tradice českého verše mísila se tu se smělými sliby nových drah a cílů; celá řada skladeb, »lfusita na Baltu«, »Umírání«, »Orel Balkánu« slibovala, že přichází dovršitel neilepších básnických snah vlastenecké a slovanské romantiky naší. Básník sám vroucím věnováním odevzdával »skrovný dar a chudý zpěv« svým rodič,ům a vděčně přiznával, že krásné sny a vzlety, že lásku k vlasti, k pravdě a k lidem, ano, že samu myšlenkovou inspiraci svých písní přijal dědictvím od otce, muže poctivce. 9 129