hova Starého zákona; slitování a bolest prorážejí hnčvem Iiospodi!Iuvým. "A TJřec nerad, nerad sahám k meči, velký žal mi srdce rozrýva, nad tvořeni rozkoš bolest větší bořícího ach! mne prochvívá.« Jako Eloa ze slzy Spasitelovy, tak vzniká Anděl ze slzy Stvořitelovy, proIité v lítosti nad světem; Hospodin nazývá jej sám »poslem unylým Boha slitovníka, meteorem lásky neobsáhlé« - nadále však nechce Stvořitel dbáti smilování, nýbrž mínL plně popustiti uzdu svému děsnému hněvu. Chvalozpěvem kůrů andělských prolog se zavírá: umně položené antitése hlavně z oblasti zvuků a hluků kupí se v opojnou hymnu velikosti boží a hučí prudkou řečnickou fugou Had zemí, předurčenou neodvratné zkáze. Nebeský předzpěv, jenž rázem vzněcuje ve čtenáři náladu mysteria, má a chce býti exposicí; jest jí u vysokém stupni dokonalosti. Míra hněvu Hospodinova, která se rozhodla pró potopu země a zmaření hříšného tvorstva, jest dovršena - vše se chýlí ke katastrofě a osud člověčenstva jest zpečetěn. Ale již roste z »krůpěje boží strasti« představitel druhé síly udržující· rovnováhu ve světě Hospodinově -_o Anděl, symbol slitování. Kdo zvitězí, táže se čtenář napiatě, Bůh msty či Bůh milosrdenství? Propadne posléze i tento »unylý posel« všeobecnému zmaru či on jediný bude vyflat ze soudu božího? Zůstane vždycky jen duchem průsvitných křídel či dotkne se též on porušené země a poskvrní se tímto stykem? Invence Vigo_ nyho, již Čech tuto použil, byla neobyčejně prohloubena. Celá skladba měla býti uvedena ve shodu s Genesí a naplněna jejím duchem; šťastně nalezl básník v slovech první knihy Mojžišovyo lítosti I-lospodinově. přiměřenou motivaci pro slzu božskou, aniž jakkoliv musil porušiti dějovou a časovou jednotu. Odvážil se dokonce pojetí bás~ nicky plo~ného, avšak myšlenkově nebezpečného, jehož neosmělili se vloiiti do svých visí nebes ani kniha Job ani »Paust« Ooethllv: v bytosti liospodinově jest dramatický rozpor mezi přísnou spravedlností a soucitným smilováním. Stačily síly mladého básnika, aby rozřešil úkol, l{terý si sám stanovil? Stoji provedení biblického sna opravdu na výši jeho exposice? 118