] istika jeho, vzniklá ovšem z příležitostného podnětu a nevážící tudíl slov na vážkách kritických, nesmí býti naprosto podezřívána z neupřímnosti, ježto opisuje význam básně, která právě uměleckým záměrům a sklonl'lm tvurce »liilariona« a »Bar Kochby« stála nejblíže. »Byl to hodokvas poesie velkého stilu«, praví Vrchlický, »smělých rozmachů, síly obraznosti, u nás posud netušené a nezvyklé. Čas pozdější ničeho v tom nezmění. Každé pokračování bylo nám vskutku literární událostí. Leccos tkvělo sice v Byronu a velkých vzorech doby předcházející, ale většina byla svérázná a naprosto nová. Smčlost koncepce a mohutný lyrický tok, přesnost, pádnost dikce, lepá, uhlazená forma, dovednost, s jakou mohl básník fanatický bhld šíleJí}7ch fantastů vznésti až v ovzduší otázek metafysických a kosmickýclJ, neobyčejně velké perspektivy všelidské, lokálním koloritem jen zesílené, lví spár na každém verši, bohatost forem v pasážích lyrických a ten kovový, dunivý a zase laškujíci rým v částech docela zpěvných, vůně exotická nad vším -- pravá b á s e ň!« 11G