~Obrazu Hovějšího básnictví českeho« přiřkla Čechoví první místo mezi žijícímí poety našimi a »Adamittim« mezí historiclf~rmi skladbami veršem. Krásnohorská r. 1877 stejně uznává komposici díla jako silu jehodbraznosti, správnou a skvělou formu jako nápli'í ideovou, durainěvšak připomíná »historickou, věrně původními barvami (:asu znatelnou nádherná ta malba nenÍ«. Nechápajíc básnickÝjCh intenci Cechových a přesunuHc nesprávně vlastní těžiště )~Adamitův«, racionalistická posuzovatelka napomíná poetu poněkud pedanticky: »Kéž by sám Čech budoucně hloub sáhl v púvodní prameny našich dějin a ·pečlivou svou snahu uměleckou spojil s opravdovějším sebezaprcním spisovatele historického!« Omezil-Ii se Neruda na nadšené uvítání mladšího druha, podali-li J. E. Kosína a EI. Krásnohorská t1hnmou karakteristiku, pokusil se hned r. 1874 františe'k Zákrejs v ~Osvětě« o podrobný rozbor stavby, ideí a formy díla. Tu s většim tu s menším štěstím odhaluje virtuální zdroje »Adamitů«, ukazuje k vadám komposičnÍm, pochybuje o myšlenkové přesvědčivosti, vytýká dikci nedostatek odlišnosti individuálnÍ. A však ani pro něho, posuzovatele v celku upíatého, není nejmenší pochyby o tom, že ~>Adamité« jsou vrcholem dotavadního tvoření Čechova, že fantasie básníkova, výtvarně bohatá, tvoří plasticky a důsledně, že dikce díla !est duchaplná i uhlazená, melodická i přesná jak v rýmech, tak i v prosodiL Toto přijetí dila dosvědčuje, jak nadšení i kritičtí čtenáři »Adamitů« dali se uchvátiti především právě jejích fugou rétorickou a jak nepochopili, že skvělý řečník poetický zakrývá cosi, co jej sama hněte: vniUní puklinu v komposici básně, která se vynořila v inspiraci jako_ temná, živelná a· dějinná vise a postupně vychladla v některých svých částech ve vynucenou problematiku a strnulý výtvor deskripce samoúčelné. Úsudek, vytvořený o »Adamitech« r. 1874, zobecněl ve čtvrtstoletí následujícím, kdy skladbě nechybělo ani přímých napodobitelú, jak}'m se projevil ua příklad Otakar Mokrý v básnické poučce »Na dívčím kameni«. R. lb97 nedlouho po abrahamovinách básníkových vyšlo první samostatné vydáni »Adamitův«, znešvařené, žel, plitkými :lustracemi Alfonse Muchy, pracovanýÍni bez vkusu a piety. Vítal-li prvotisk >~Adamitů« Jan Neruda, provázena byla tato edice mimoděk stejně horouCÍmi slovy podivu, jež v jubilejní stati o Čechovi .Vl:Iloval prvnímu velkému dílu poetovu Jaroslav Vrchlický. Kar.akte 109