ztrnulého shluku nahých těl a svítivých skupin, v němž hýří první zpěv, zůstalo v skladbě mnoho místa pro zrakové opojení a pro orgií barevného pohledu. Jmenuji alespoň sytý obraz Adama bloudícího v zelenavém šeru pralesa, nebo divokou a svůdně hrdinskou fresku bělovlasé stařeny táborské, opírající se o mladého, kadeřavého zlatohlávka na voze bitevním, neb onen výjev ryze doréeovské invence, kde do zpěněného kalu bitevní vřavy, ozářené rudým bleskem, vrhá se mužn)' obr Samson s dvěma bělostnými dětmi v náruči. Slovesný malíř, jenž s takovou vervou a rozkoší mísí na své paletě tvrdé a ;>rudké barvy pro mohutné scény, měl nesporně silné zrakové nadání a velmi lÍtočný postřt:h výtvarný. Podobá se však, že vzněcoval a vychovával své oko na malířské lžikultuře makartovské a na falešném osvětlení divadelním, neznaje zápasu moderních umělců o volné slunce, aniž konaje oddaných pozorování pod šírým nebem. Svatopluk Čech hledal již v »Adamitech« souhru atmosférické nálady a dějové intonace: střída dob denních, mračné a barevné výjevy na obloze, světelná a ohnivá dramatika bouře jsou využitkovány co nejvydatněji pro stupňování dojmů výpravných. JarSr a rozkošný ples nah~rch těl a rozpuštěných vlasů konají Adamité v plných proudech zlatého slunce; smyslnou hru milostného svodu zapřádá Sulamit v zeleném přítmí háje, rozsvěcovaném jiskrami lesklých krovek létaiickh brouků; v temném stínu houštiny očekávají Naháči, umdlení po-o žitkem, příchod boje i bouře. A naopak v oblasti temnot: za mlčelivé hvězdnaté nocí prou se lienoch s Adamem o prazáhady všehomíra; rudé ohně tábora husitského protrhuií temnou noc, v jejímž středu tanč.i Adamníci rej rozkoše; divoká bouře zažíhá své nepřetržité blesky nad pozdním bojištěm rozhodného zápasu. Dramaticky vystupňovan~', ale motivicky nezcela piivodní zpěv pátý založen jest dokonce na trojzvuku světelném; v soumraku jeskyně, rozplašovaném pouze matným plápolem pochodně, sbližují své názory teista Adam s 'katoličkou Jitkou; blednoucí zeleň hasne v posledních záblescích západu, když k něžné papežence se blíží rozvášněná žárlivkyně, a hluboká noc spřádá své tiché stíny v okamžiku, když Sulamit .Jitku vraždí. Jenom zřídka ozve se již y y"Adamitech« osudný llázvuk samoúčelné11Q a ryze dekoračního popisu, íenž zastaví děj a přetrhne dialogícký proud. Jsou to nikoliv náhodou partie, připínaiící se k postavě Jitky, léto různorodé a čistě literámÍ figury, neústrojně vklíněné mezi tábor lQ5