pásmo nesložitého děje, zde řada osudů proplétaiicích se nlOtivicky i názorově; tam solipsistický hrdina trpící matným hořem abstraktnfho lidství, zde mnohohll:l.vý zástup drcený v individualisované tragice velkým dějinným konfliktem; tam mnohoslovná a přece beztvárná reflekse zabývajicí se všeobecnými tématy lásky, svobody, sebeurčení, zde rétoricky přiostřené a téměř populárně názorné diskuse o čistě novověkých problémech metafysických a mravních. Touto řadou antités, které vymezuji především vývoiov}- odstup Cechův od Hálka, rozlišena jest umělecká meta obou básníků. Dospěl-li k ní Čech nepoměrně blíže než Hálek, děkuje za svůj úspěch opravdovějšímu a živějšímu vztahu ke skutečnosti, než jaký měli jeho básničtí předchůdci. K. tI. Mácha pronesl kdysi, na rozhodném rozhraní svého vývoje pamětihodné slovo prorocké: »Až Laru v »Mnichu« překonám, obrátím se do Čech a zůstanu se svým básněním navždy doma.« Bolestného, ale i čestného problému toho Vítězslav Hálek jakožto skladatel lyrických eposí'l nerozřešil nikdy; statečn)' hlas, jímž ozval se ve prospěch nároáně konkretního básnictví přímo proti tlálkovi roku ]874 v 1,Umělecké besedě« Josef Holeček, dokazuje, že nejlepším hlavám z mládeže nebyly skryty Hálkovy umělecké omyly. A tu právě přihlásil se k dílu Svatopluk Čech. Opustiv po freiligrathovsky exotické »80uři« záhy abstraktní ideál místní dálkjr a časové fikce, připíná v "Adamitech«, pracovaných s »DěHnami« Palackého po ruce, události své básně k určitému datu, jež nalezl u historika; soustřeďuje všecky děje tak, aby právě vyplnil mezeru několika dnů, o niž mluví letopisec; naznačuje přesně jeviště na divokém ostrově řeky Nežárky a karakterisuje nemnohé historické postavy správně v duchu doby, ačkoliv zájem starožitnicko-dekorační a samoúčelná záliba drobnohledně popisná jsou mu posud cizi. Rozbor původní koncepce ukázal sice, že živly malebně názorné neb:{ly prvky základními; pozorněiší četba básně přesvědčí rovněž, že partie popisně výtvarné zůstávají v menšině proti částem výpravným a hlavně dialogickj'm; i povrchní rozbor kterékoliv hlavní figury doloží, že postavy nejsou karakterisovány kroiem, tváří, gestem, njrurž slovem a heslem. Ale přes to básník »Adamitů,( jest mistr slovesné malby, kterou se promítá intensivní názor zrakový. I když posUllutím těžiska básně nastal odvrat od zálibně popisného a neepicky 104