notu a soustředěnost dějovou, roztřišW epich' příběh na episody, mísil se opětně do vypravování. Refleksivni živly ovládly báseň: dialektické rozhovory, meditační samomluvy hrdinů, ale i polofilosoíické, pololyrické monology básníkovy přerývaly vždy znovu proud výpravný. Lenau, mělký a melodramatick~- psycholog i chvatný a nespolehlivý dělník slovesný, neuměl sepnouti svých skladeb, roztříštěn}'Tch i zevně v krátké zpěvy, ani přísnou logikou fabule, ani zákonem vnitřního rozvoje, a tak spokojil se, syn pokolení tendenčního, s čistě povrchním pcjítkem, jakým byla cyklická idea zápasu člověčenstva proti auktoritě za svobodu myšlení. Současníci a žáci I,ellauovi nepostihli, že zádumčivý melodik lyrick~Tch stavů a krajinných vztahů je v epice čirým diletantem, a tak jeho »Savonarola«, jeho »Albigenští« vzbudili celou školu svobodomyslně reflektujících lžiepiků. Mezi ně řadí se na české půdě vedle učeného skladatele »Labyrintu slávy« i publicista v rouše básnickém, jimž byl Alfréd iVieissner, převyšující Lenaua plastikou výrazu í komposiční přehledností. Svatopluk Čech vstoupil »Adamity« do těchto šlépějí. Jako Lenau neb Meissner rozčlenil děj do kratších romanci přetížených refleksf, v něž rozpadává se čistě mechanická jednota většiny zpěvů. V první polovině básně jsou zpěvy jednolitější, později přibývá rozdrobení děje na menší výjevy, spiaté 'časově a místnč, jakých má zpěv třetí tři, zpěv sedmý sedm. Ve shodě s Lenauem i Čech podřidil výpravné jádro živlům subjektivním: nevypravuje, nýbrž řeční, nezdůrazlluje děje, nýbrž diskusi, nemizí za příběhem, n~'brž řeší 'V něm horlivě vnitřní své spory. Avšak místní a časovou určitostí svého námětu i provedení stojí nepoměrně blíže Lel1auovi než Byronovi; tím předstihuje již roku 1873 nejslavenějšího českého žáka lordova Vítězslava Hálka, s kterým také v zlomkovitých 'prvotinách vešel v zápas oS výsledkem nikterak neslavll}·m, ačkoli v příležitostných veršovaných projevech tehdy i později se na »pěvce lásky, vlasti, přírody« dival značně konvenčně. »Adamité« přebíjejí kteroukoliv lyrickoepickou báseň Hálkovu stejně v psychologii jako v slovni malbě neh v básnické rétorice, neilledíc ani k správnosti plnozvukého jazyka- a k bezvadnosti hutného trochajského verše. Nepoměrně vyšší než záměr kterékoliv veršované povídky Hálkovy jest již umělecký cíl » Adamitú«: tam jed~né 103