kéljO popisu, neznajícího mezí, neb do prázdného verbalismu a duté rétoriky. Problém, o němž IiamerIing řečňoval do omrzení, bYL problém mladoněmecký, nikoliv romantický, právě jako u Alfréda Meissnera: šlo o věčný spor smyslnosti s ideí, temné vášně těla s hloubav~'m duchem; při tom nechybělo fanfuronství hříchu, které plachému a mdlobnému Iiamerlingovi byly ve skutečnosti cizi. Na těchto základech zbudována jsou obě rozlehlá veršovaná díla. která za mládí Čechova učinila Iiamerlinga proslulým i za hranicemi Rakouska, refleksivní epos v iambech o dualismu neronského požitku a ahasverského poznání »Ahasver v Řhňč«, a polohistorická skhldba s filosofickým pozadím a v heroickém rozměru >'Král siOIlský«. Čta Iiamerlinga, který ještě později svým vtipným »Iiomunculem« vlivně působil na jeho satirické báchorky, nemohl Čech necítiti hlubokého příbuzenství. Historické fresky byly i Iiamerlingovi záminkou k filosofické a společenské refleksi; myšlenkové konflikty byly lIspor"ádány i tuto v řečnické protiklady; živel dekorační byl také II ftamerlinga silně zdůrazněn; kolorit nanášel také krajan a bliženec Makartův oslnivě, avšak se studenou nehybností. »Král sionský«, epopeje o rozkladu tábora Novokřtěncú v Miinsteru, souvisi s »Adamity« i látkově. V obou básních odehrává se vzepření náboženských blouznivců křesťanskému řádu společenskému a rozhodnutí se jich pro komunismus; zde i onde se "Prakticky provátU emancipace masa; v lese Davertu i v městě Mi1nsteru nejinak než nad Nežárkou nepřetržitě se pře boží válka s rozkoší smysli'!. Bylo by možno jíti ještě dále val1aJogisování; ba mohli bychom uvésti i zeměpisnou náladu, že les, podle něhož liamerling nialoval po paměti osudný hvozd Davert, nebyl příliš vzdálen od ostrovní houštiny při Nežárce: byl to šumavský prales u Nových hradů, kde Iiamerling jako hoch trávíval prázdniny. Romaneskním jádrem »Krále sinského« jest zápas dvou žen o proroka Novokřtěnců mUnsterských, Jana z Leydenu, titulního to reka epopeje. Adam z »Adamitů« iest Králem sionským na ruby: u Iiamerlinga činí zklamání z idealisty požitkáře, který naprosto pohrdá všemi vyššími vzněty, kdežto Adam naopak dospívá k idealismu z adamitského hmotaření a rozkošnictví. Poměr Jana z Leydenu k ženám shoduje se však naprosto se vztahem Adamovým k nim, takže nelze zde nevycítiti přímé a příčinné souvislosti. Jako Sulamit zprvu 100