vaně rozhorluje, ale hned ukazuje se sám statečn}'m a ukrutným hrdinou v zápase s husitským knězem. V rozhodném boji na život a na smrt nedá se zviklati kletbou dokonávající Ady, v jejímž pádu spatřuje doklad slabosti ženské. Než posléze, když cítí neodvratný skon vlastní, nezůstává věren ani jasnému názoru životnímu, ani feuerbachovsky hrdému bohosloví antropologickému: - vyčkává rány velkého vraha a ničitele a přiznává, že hmotu ovládá duch mučícího tyrana, jenž vrhá své tvory do propasti nicoty. trefně bylo připomenuto, že skon ieho se poněkud podobá smrti Pankráce z KrasiÍ1ského »Nebožské ~omedie«, jenž hyne s vědomím, že Galilejský nad ním zvítězil. lienoch umírá jako dusledn}' filosof povznesený nad klamy a svody lidskosti; Mojžíš hyne jako tragický člověk, který zoufá v návalu lidského, přelidského. V onom triumfuje čistá idea, byf idea krajně natura1istická a materialistická, v tomto šlehají plameny pudové lásky k životu, k zemi, ke skutečnosti a to nejprudčeji v okamžiku, jenž hrozí je zhasiti. Analogií k postavě Mojžíšově jest Ada, kterou změna koncepce »Adamitů« posunula z významného postavení v prvním zpěvu do místa velmi podřízeného. Konflikt její se Sulamitou, druhou milenkou 1'Ilojžíšovou, který byl nadhozen důrazným protikladem obou· žen, pustil básník se zřetele v okamžiku, kdy pro Sulamitu osnoval zvláštní příběh velmi romaneskní. Tak Ada vynořuje se teprve zase ve zpěvu posledním; tam hyne, zasažena šípem táborského chlapce a klesajic, objímá Mojžíše horoucněji než kdy jindy. Doufá, že milenec ji zachrání a prodlouží její pobyt na krásné, rozkošné, milované zemí, avšak vidouc, že milovaný pán nemůže jí pomoci, stává se nevěrnou své lásce a proklíná Mojžíše . .J est patrno, jak týž motiv proveden jest dvojnásobně, jak ve smrti Adině i Mojžíšově dramatisována jest jedna a táž tragická myšlenka I á s k y k ž i v o t u, kdežto lienoch i v hodině zmaru zůstal představitelem I á s k y k o s udu. V jakou formuli shrnouti naproti tomu vývoj, osud a skon Adamův? SchiIlerovský básník nazval by asi sám tuto schillerovskou postavu ztělesněnim I á s k y k i d e á I u. figury, řazené takto v názorné a působivé dvojice, Mojžíš-Ada, Mojžíš-lielloch, Adam-I-lenoch, vyrůstají organicky ze základní dějové osnovy, jež vznikla těsným sepětím původní hromadně válečné prakoncepce s problémovým dějstvem idealisty Adama; postavami těmi 95