Leč, to není naprosto případ Adamův, naopak odpadlík od zásad lIenochových trhá všecky svazl<:y pojící jej s hromadným útvarem, v němž dotud žil, a odříká se nadobro enfantinovského komunismu a feuerbachovského naturalismu, ovládajícího tábor nad Nežárkou, odváděn jsa odtud Jitkou krok za krokem. V dosti rozměrných Čechových náčrtcích pro II. a III. zpěv, -vzniknuvších po napsání I. zpěvu, ale před definitivním rozvrhem skladby nynější, přiřčeno jest Jitce i romantickému jejímu prostředí mí5to mnohem význačnější než v konečné podobě »Adamitů«. Dvakráte, vždy iinak, vypracoval básnik v těchto skizz.ách adamitský útok vedený Samsonem na katolický klášter, kam se utekla Jitka; snad útok Novokřtěnců na chrám a zámek v Krasiňského >Nebožské komedii« měl vliv na tento výjev; vedle Jitky, jeH chůvy a stařičkého otce nejprve zpÍvaji, posléze však hynou pod adamitskými kyji a meči zbožní katoličtí věřící, romantický rytíř, snivý sokolník a drsný, cynick}7 voják- Samson nešetří nikoho z této typicky středověké družiny, karakterisované dílem uzavřenými lyrickými kuplety, dílem epikou velmi malebnou. Kdežto však druhé znění jest přerváno před vystoupením Adamovým, zaplétá jej první verse do akce velmi dramatické, která ovšem neobstála před rozvahou komposiční: Adam vysvobozuje Jitku z krvelačných rukou násilníka Samsona a zabíjí ukrutníka; sám se zachráněnou dívkou prchá na koni - zda skutečně ještě do adamitského tábora? Přes tento pozorný zájem básníkův zůstal v definitivní skladbě »Adamitů« konvenčně jasný zjev Jitčin živlem různorodým a rušivým; nestált určitě před zraky Čechovými, nýbrž byl kreslen s použítím reminiscencí slovesných. Nejen hovor Adamův s Jitkou v jeskyni zajatou o dogmatické počestnosti vlastních zásad jeví se ohlasem katechisační scény v loubí Markétčině: kdekoliv Jitka, živa či mrtva, púsobí na Adama, hlásí se příklona k oněm výjevům Fausta, kde titanik poznání snaží se přiblížiti náboženskému pojetí Markétčinu; ještě ze závěrečné samomluvy Adamovy na hranici slyšíme názvuky rOllsseauovsko-herderovského výlevu Faustova o Bohu nevyslovitelném a nepojmenovatelném. Tot poslední akt přerodu Adamova pod vlivem Jitčiným: víra v dobro stup'ňuje se v přesvědčení o nesmrtelnosti duše, panteismus přeměňuje se na prahu smrti v náboženství deistické. Zlyrisovaný hrdina končí skoro melodramaticky; probl6m filosofický vyřešen jest sentimentá,lně; operně nyvá k!a.ntiIéna Ada 93