Husité odolávají silou myšlenky národní moci celého světa, Bílá hora znamená porážku národní samostatnosti; reformačních kořenu naší minulosti Čech nedbá. Jest unášen zvučným, všeobecným heslem; miluje hrdinský postoj a divadelně účinný posun rozpřá.hnuté ruky; opájí se kovovým leskem slov... a proto do viděni vnikají tirády rétorické, jmenovitě fanfára moderního liberalismu, jížto vyznívá bouře v duši snílkově: »V šak ta htl7lře samo. visel) Masná, Jejíž slova anděl nadšení tuto vepsal v oči, čela jasná Č píseň slávy, píseň vzkříšení! Píseň o myšlenkách velkých, svatých, které nad malátnou země hrudcJU, ducM smělých, srdcí božstvim vzňatých hledají - a věčně hledat budou! Píseň o boji, jenž s otcfr, k synr1m bouří, nade proudem staletí se kouří, nevidomě, v siném bezml'zí v němž i poražený vitězi/« V názoru liberálně vlasteneckém, v odvaze zrétorisovati tlějiny, v slohu politické chansóny kovového zvuku, prudkých antités a dychtivé gradace uvazuje se tu Čech v dědictví Václava SoIce a jeho »Zpěvů svatováclavských« ... a sám vyvádí svou poesii z čarovného viítmí snů a vidin do plného světla jasného dne, kde bouři zápasy veřejné o právo a o moc. SoIcovým okem po zírá i do politických bojů současných. Uváděje v exotické strakatině národopisné představitele novodobého osvobozovacího úsilí, jmenuje vedle amerických odpůrců otrokářství, vedle revolučnich Francouzů, vlasteneckých Spanělů, jednotitelů Italie a smělých Irů jmenovitě povstalce polské, nad jejichž »sborem svěceným proroky péra vlajou, mihají se kosy« a pak balkánské kmeny, střásající jařmo turecké: panslavismus s rusofilskou příchuti, k němuž byl Sv. Cech vychováván v domově a k němuž se záhy vrátil, musil ustoupiti na čas nadšení polskému; balkánské sympatie arciť potrvaly i později. Prostomyslným obrázkem o dědečkovi a babičce, jimž sen vykouzlil vytouženou představu o společném skonu i pohřbu, básnik 80