scenickému; jest )Ull »Jaromír«_ »smutnohra v pateru dějstVí~ od Šebestiána Hněvkovského, vydaná f. 1835. V úvodu tragedie své vokusiI se Hněvkovský dokázati, že krvavý námět tento obsahuje »tragickou dústojnost« a v provedení skutečně zdůraznil ve vypravování kronih:y Hájkovy o trpném Jaromíru, šlechetné Střezislavě a úskocném Kochanovi prvky dramatické - tím všim ukázal úctyhodný ochotník v poesii scénické k hodnotám romantického tohoto úseku z děiin Přemyslovců. Již Karel Hynek Mácha, jehož náčrty k »Bratřím« spadají přibližnč v dobu, kdy opus Hněvkovského vyšlo tiskem, vytěžil z kchtn hodnot pokud možno nejvíce, daleko více, než Václav Kliment Klicprra v cpisodické své činohře »Boleslavovci« (vydané r. 1863); na Máchovy dramatické zlomky navazuje r. 1865 přímo Svatopluk Čech. Vydání Máchovy pozůstalosti z roku 1862 obsahovalo také zlomky výpravné i dramatické, z oněch Čech čerpal snad podnět pro svého »Mnicha«, mezi těmito nalezl i náčrtek truchlohry o pěti jednáních »Bratři«, z níž Mácha vypracoval na čisto toliko první výjev prvého dějství, kdežto pro ostatní akty si pořídil jen stručné skizzy s několika dialogickými i monologickými odstavci. Mácha založil si tragedii svou velmi široce. Kromě knížat Jaromíra a Oldřicha, kterým byly přisouzeny hlavní dramatické íllohy, měl vystupovati také Boleslav Ryšavý jakožto stín hrůzné minulosti rodu Přemyslova a mladistvý Břetislav, příslib a záruka to čestné budoucnosti rodové i národní; naproti Přemyslovcům navzájem se vraždícím měli se výstražně tyčiti vládychtivi Vršovci, pronásledující rodinu knížecí stál~'m nepřátelstvím a vždy novými ukrutnostmi. Děj, do něhož Mácha nemínil vložiti konfliktů politicky dějinných, byl osnován jakožto přísné drama mravní odplaty: básník vytkl s{lm v základním nárysu hlavní ideu slovy: »Všichni se tisknou k vládě neschopní, ku vládě, jeden hubě druhého. Tak vládne Nemesis; nechavši nehodné vlády, aby sami mezi sebou se pohubili, vede nejhodnějšího vlády ku vládě.« Čech přidržel se ve své hře dosti ,těsně dějového uspořádání Máchova, jež se podstatně liší od pojeti Hněvkovského, avša"k místo mravní filosofie, v níž se zalíbilo žáku německé metafysiky, zdůraznil principy dějinně politické - v zápasu Vršovců s Přemyslovci chtěl lJaznačiti sráiku domácí vzdčlanos!ti s cizomilstvím a boj náJodní demokracie proti zněmčilému tyranství; proto Kochan Vršovec, I46