biografický hrdina Čechův, snilek a sentimentalik, zpravidla prchá ze smyslového a citového zajetí mladé lásky buď sladce bezobsažné neb žárlivostí otrávené, aby vstoupil činně do veřejného ruchu, jejž pak básník snaží se zobraziti. Kdežto ryze výpravné delší básně Čechovy z této doby, v nichž není subjektivního obsahu, na př. naivně romantický příběh hradní »Nepřítel«, či hrůzostrašná fantasie klášterní "Mnich«, pro kterou byl snad čerpán podnět ze stejnojmenného proslulého fragmentu Máchova, neb obě již uvedené ukázky modního exotismu »Moriska« a »Iiindu« jsou psychologicky i básnicky zcela bezcenné, nelze naprosto pominouti čtvera zlomků, do nichž skladatel vložil nejeden osobní zažitek a mnohý názor studentských svých let· Nejpozdější z těchto náběhů k povidce veršem jsme již poznali: jest to úryvek »Nic«, psaný r. 1867, v kterém básník, prohlédající průzračkou škraboškou reka Václava, burcuje se husitským přízrakem k činu. Ostatní tři, značně objemné trosky pocházejí z doby Čechova přechodu na universitu a zauiímaií ve vydáni prvotin daleko více než sto tiskových stran. Básnická fonna těchto tří »pokusů o jakýsi český román ve verších« jest zárove'ií epigonská a neobratná. Pt1vodně Čech se snažil postihnouti lehkou výpravnou eleganci »Evžena Oněgina«, odkudž první dva fragmenty přejaly členění strofické, leč záhy upadl v matnost a těžkopádnost tlálkových básnických povídek. Základní plán tratil se mu pod rukama, které umdlely již příliš širokou exposicí. a tak děj i s konvenčními postavamI se rozplýval. Nevýrazná mluva, často titěrná svými deminutivy a přesládlá sv}'mi epitety vzpírala se jakékoliv snaze karakterisační a povážlivě dusil bombast citových částí každou ostřejší reálnost. Za to mají tyto tříštky z dUny epického začátečníka značnou cenu jako dokumenty jeho vnitřního života, zvláště pak jako konfese erotické. Životopisec Čechův zaznamenává, jak právě v době, kdy vznikaly lehce stilisované lyrické zpovědi v polo!epickém rouše, prožíval Svatopluk Čech ony krise své citovostilz nichž až hluboko do mužných let čerpal pro svou zdrželivou a naivní koncepci lásky k ženě.Stíhlá klobúcká tmavovláska řeckého profilu, Růžena Kubrova, kterou na rozhraní gymnasia a university miloval málomluvný a exaltovaný student vranský mlhovitou láskou plachého platollika, zůstala mu dlouho básnickou inspirací. I když překládá hlavu mladistvé svojí vzněcovatelky ze snědého koloritu do plavých tónů, 38