nůstce »Vížka« stesk po venkovském domově a nevinných radostech dětinských! Nepěstoval valně těchto citt1 důvěrné prostoty a osobní Jlěhy; velká většina pololyrických básní z r. 1863 řízena jest tendencí veřejnou, polemikou proti tyranství, vzdorným vlasteneckým nadšením, rozhodným protestem proti společenskému útlaku. Myšlenky ty, :~ež prosakují i ve výpravných skladbách této doby s látkou vlastenecky historickou ueb slovansky exotisující, propukají v ))l\'1ocnáři« tvrdým ~arkasmem, v ))Pochodu'< pádnou rétorikou, v zlomku "Jaks šfastn~", miIostpane náš« štiplavou ironii. Lehce rýmující sextán, jehož trocheje nelekaly se ani výrazové banálnosti ani konvenčnosti v obrazech, dal se cele strhnouti veřejným proudem oposičního ducha a improvisoval na běžná témata, zaměstnávající veřejnost. básně namnoze velmi povrchní. Roku následujícího, kdy byla otištěna první jeho báseň ))Vánoční sen«, hlásí se jakýsi korEktiv. Svatopluk Cech obrací se do nitra a vstupuje tam do očistné oblasti snů: jednou jest to vánoční přelud dětinské mysli, po druhé báchorkové vidění krále vod a jeho luzně vábící dcery, jindy trojí noční obraz opojného tance lásky, rozplameňuHcího hrdinství boje za svobodu, vlídného klidu křesťanské zbožnosti - cyklus ))Snů« zdá se tu b}lti napověděn. Důležitější však jest rozhodná slohová novota tohoto roku 1864. Kdežto dotud tíhl veršový sloh Svatopluka Čecha k malebné a řečnické šíři, která opomíjela dělení ve sloky, nevypracovávala nikde kdnotlivého verše v uzavřený celek, libovala si v rozlehlých periodách, osvojuje si Svatopluk Čech nyní dočasně ílsporný způsob prostonárodní písně: každá strofa jest vypointována jako celistvý útvar, výraz stává se úsečným a jaarným, místo dlouhého popisu dostačuje hutné epiteton, básně rozsahu zpravidla nevelikého působi zpěvně. Jest to novější fáze ohlasů poesie prostonárodní, kterou u nás zahajuje I-Iálek v milostné lyrice i v drobných genrových obrázcích výpravn~lch zachycujících rázovité postavičky z naší vesnice; Neruda. baladik a mistr lehce lidového popěvku o těžk}'ch sporech složitého srdce, dovádí tento sloh k dokonalosti. U Svatopluka Čecha v J. 1864-1869 nacházíme tento zjednodušený stručnÝ způsob výrazový v oblasti lyriky i epiky. Naivním způsobem lidové pisně provedeny isou lyrické drobnůstky )~Chudobka«, sloky o dívce s chrpovým věncem a myslivci. );·5vedená«, )~Časná návštěva«, )) Vy jedle dvě«, ))Drótar«, ),Štěbetavá vláštovinko«, ))Snílek«, )Poupě«, ))Pohřeb«; po hálkovsku isou 28