některých básní; ještě před vstupem do pražského gymnasia poznal Cech i několik jeho dramat; ještě v mužných létech vzpomínal si s rozkoší, kterak kosmopolitický genius německého všelidského dramatika, těkaiícího všemi končinami Evropy, »odívá světlé ideály svoje ve třpytnou duhu rozličného kroje« a tím přihlíží k rázovitosti národní. J ocitl se v bolestné kolisi při demonstrační pražské oslavě stých zrozenin Schillerových, na níž jako studentík třináctiletý hleděl s pavláhu salvatorského kostela: čeští jeho krajané protestovali proti poctě německého hásníka, jehož sám si vážil vší silou uměleckých svých sympatií! Svatopluk Čech neuvádí jménem Schillerových dramat, která seznal tak záhy; dvě z tragedií těch však sloučeny jsou s jeho vnitřním životem, »Wallenstein« a »Don Car1os«. Mohutné drama z česk)'ch děiin živilo onen plamen nadšení pro naši reformaci, který hořel jasně v rodině čechovské, a poutalo již dějově hocha, jenž krok za krokem v Klementině nacházel památky na třicetiletou válku. »Don Car1os«, vyvolené dílo mladých idealisW a blouznivých nadšenců svobody, ozývá se motivicky i myšlenkově v nejednom básnickém výtvoru Čechově a to i v dobách pozdějších: svobodomyslný boj proti hrůzovládě, vzepětí se ochable vůle k veřejnému činu, obětování za myšlenku, tragický rozpor otce a syna, kult příkladného přátelství - tot motivy Čechovi co nejpříbuznější. Ještě častěji než s dvojicemi řečnické truchlohry Schillerovy, s markýzem Posou a králem, donem Car10sem a královnou setkáváme se v poesiČechúvě s oběma grandiosními protinožci Goethova »Fausta«, jenž naň v létech studentských učinil »dojem v pravdě ohrornn)', úchvatný«: vždy v nové podobě zjevoval se mladému básníkovi Faust jakožto typus titanské touhy po poznání i po požitku, přjjímaje často jeho vlastní rysy a vždy v jiném zakuklení provázíval jej duch nicoty, blíženec Mefistofelův, hned sváděje k rozkoši, hned vybízeje k hrdinskému činu; i Markétčin obličej kmitne se občas skladbami Čechovými. Ani přímá svědectví ani rozbor analogií v Čechov}-ch dílech nepoučuje nás, zda si z Goetha kromě prvního dílu faustovské tragedie co osvojil; rovněž o dojmech, a vlivech ostatní poesie klasické a celého romantismu v Německu nevíme ničeho určitějšího. Proti domácím romantikům, které do rukou kladla rodina, i proti klasikiim německým, jimiž vychovávala škola, hlásila se mocná reakce v moderní četbě básnické": mluvily tu k mladému rozohněnému 11