lance k němu - provedl to iS českostí, pnpomínaJ1cl nejlepší mistry domácího verše, Erbena, Nemdu, Sládka. Nežádala sama kulturní rovnováha toho, aby bylo po dogmatu absolutna náboženského, po požadavku absolutna sociálního prohlášeno také heslo absolutna básnického jako další účinná odpověď na relativismus předchozího období? Stalo se to brzy pod vesele vlajícím praporem poetismu, který - důsledněji než l'ars pour I'artisté doby Vrchlického - volal po básnictví čistém, nezúženém ani společenskomravním posláním, ani myšlenkovým obsahem, ani citovou funkcí, a míní se spokojiti pouhou smyslovou a smyslnou hrou obraznosti násobící rozkoš života. My. šlenkovým východiskem českého poetismu, podobně jako surrealismu francouzského, jest kult podvědoma, odkud se bez kontroly logiky a postupem přímo snovým hrnou vzpomínky, představy, metafory někdy v tlumech působí. cích paradoxně, jindy prostě beze spojitosti, aniž básník koná práci třídící, pořádající a vybízející, odkudž plyne chaotičnost básnění poetistického, zvýšená ještě uvolněním, ne·li rozbitím mluvnických forem, převahou substantiva nad slovesem, nedostatkem větné členitosti. I v nejkouzelnějších obrazových a metaforických ohňostrojích, jež jsou spojeny se jménem Vítězslava Nezvala, smyslného virtuosa strakatých lyrických divů uprostřed barevných par ves· míru stále se měnícího, zůstává dojem, že zde básnická surovina teprve čeká uměleckého zvládnutÍ. Dávají-li se poetisté okouzlovati a podněcovati technickými vymoženostmi moderními, které zrychlují tempo života, spojují země i národy , umožňuj í prožívati znásobenou existenci; libují-li si v rozkošnickém velkoměstě poválečném s jeho zábavními podniky hudebními a tanečními, aby tu ukojili svůj vitalismus poněkud zhrublý a triviální, jsou jenom výrazem svého lidu, který, málo dbaje trad:čních hodnot minulosti, ochotně podléhaje každému podnětu z ciziny a odvraceje se pohrdlivě od přisné duchovosti, dychtí bez výhrady a obmezení přisednouti k hostině života. 61