náboženskému, druzí· k absolutnu sociálnímu. Z oněch vy· stoupil Jaroslav Durych, osobně blízký duchovnímu světu Březinovu, jako uvědomělý protichůdce Čapkův a zároveň jako nesmiřitelný odpůrce své doby. S gotickým zanícením a s tvrdošíjnou ekstatičností hledá tento stále expe· rimentující mistr mnohých slovesných forem svého Boha a také ho nachází, at' prožívaje pitvornou hrůzu nesmyslné pozemskosti, at' kochaje' se nevinně smyslným půvabem dívčích zjevů, at' pronikaje bleskem intuice do minulosti. Uctíván jedněmi, odmítán druhými, zůstává však ve svém okolí výjimkou a zvláštností, stejně jako druhý náboženský básník přítomnosti, dětsky bezprostřední primitiv s fran· tiškánským smyslem pro přírodu a pro lidovost, Jakub Deml. Většina českých hledatelů hodnot absolutních doufá dosíci v jich hranicích království z tohoto světa, v nové sociální spravedlnosti, kterou hlavně pro pracující prole. tariát má prudkým a náhlým rozmachem vymoci světová revoluce po ruském způsobě. Tato víra, podložená sice přesvědčením vitalistickým, ale prohloubená silným prvkem etickým, spojuje básníky tak různorodé, jakými se literár· nÍmu psychologú jeví z·dokonalitel daných lyrických forem Josef Hora a nálezce nového baladického slohu Jiří Wolker. Spíše kontemplativní než vášnivý Josef Hora, nadaný hutnou názorností a prvkem melodickým, odvozuje z po' znání pospolitosti práce ve vesmíru požadavek rovného práva pro všecky, ale chvílemi mu bývá úzko ve vřavě světa a civilisace, kde má býti velký boj spravedlnosti vybojován, a pak se utíkává do ráje srdce, kde zaznívají nejtišší melodie a filmově táhnou obrazy pokojných krajin. Jiří Wolker - pro svou předčasnou smrt věčný jinoch české poesie jako Mácha - užil své podivuhodné schopnosti vcit'ovati se do věcí i do osudů svých bližních, stejně jako svého nadání pro výraz pregnantní, pro verš přímo gnomický, pro hdenci lidové písně k tomu, aby vytvořil drobné lyrické tragedie prostoty až klasické o sudbě mo: derního proletáře a o bratrském vztahu ušlechtilého vzdě 60