ňové, jehož ctižádost smeruJe k tomu, aby citová dobrodružství svého temného, ale ohnivého srdce zhustil na nejmenší prostor veršový a nadal při tom názornou plastikou. Takový úsečný básnický výraz, blížící se jednak písni, jednak řikadlu, oblíbil si ve své lyrice také Viktor Dyk, nejplodnější ze současných českých básníků, zdomácnělý i v románě, povídce a dra.lJlatě, nadto vynikající politický novinář a satirik obávaného vtipu. Skepse a ironie jsou již vrozeny tomuto romantikovi na ruby, jenž vlastní svou hlubokou citovost persifluje a jenž nedůvěřuje své obraznosti podivně rozmarné. Celý jeho vývoj směřuje však k tomu, aby onu vrozenou skepsi a ironii překonal a dopracoval, či spíše domyslil a dotrpěl se absolutní jistoty. Nehledá jí ani u Boha, ani v náručí ženině, ani v klínu přírody, nýbrž v bezpečné jednotě s národem, ale tu dovede jeho rytířsky hrdá a neústupná mysl přijmouti pouze, kdyby karakterní národ stál na svobodné půdě. Takto došel Viktor Dyk, krajan Svatopluka Čecha a v lečcems pokračovatel Jana Nerudy, k poesii českého nacionalismu a při ní stál věrně s důsledností pravého muže jak za let politických zmatků, tak i v dobách válečných zkoušek; polifcký sarkasmus, lyrická dialektika, duchaplná pointa sloužily mu v jeho úsporných a narážkových verších k tomu, aby varoval před slevením s ideálu, formovaného již v národním obrození. Dožil se v plné tvůrčí síle toho, že tento .ideál byl uskutečněn vybudováním Československé republiky. Tu však přihlásil se znovu starý romantik v něm. Nespokojuje se s tím, čeho již dosaženo, nýbrž povzbuzuje stále k vyššímu; jest raději donem Quichotem ideálu n~ž spokojeným příživníkem pohodlné skutečnosti; svatý neklid, hárající v něm, jest vzpruhou mravního vývO;e. Ani Theerův idealismus všemu na vzdory, ani Dykovo rytířství nedosažitelného nevyjadřuje životního názoru a básnického.·vyznání dnešní lyrické mládeže české; uznává-li tato vůbec mistry v generaci předchozí, jsou jimi Fráňa Šrámek a Stanislav K. Neumann. Tento retorik zdravě lač 58