formace: i on jako Hus, Chelčický, Komenský a Palacký neshledává vyššího úkolu a větší moudrosti než žíti v Bohu a s Bohem, hledati a konati jeho vůli, poznávati a milovati ve vesmíru souhlas s jeho zákony. Ale jako Čechové minulých věků má i Březinova náboženskost zároveň ráz praktický, na:bývajíc rysu sociálního a posvěcení mravního. Kážet' - nejkrásněji v posledním básnickém díle v »Rukách« - evangelium součinnosti všech, spolupráce milionů živých, mrtvých i nenarozených, ukládá soustrázeň a pomocnou energii, hledá a uskutečňuje zákon nového řádu sociálního, jenž jest svrchovaně spravedliv, ježto vyvěrá z Boha. Leč i umělecky jest dílo Březinovo naplněním a dovršením tradice českého básnictví, hlavně oné, která se počíná JaI;oslavem Vrchlickým. Dokonalý mistr uzavřené formy i volného verše, básník nej osobnějších modliteb i hromadných hymen sborového rázu, pracoval Otokar Březina jako ciselér o svém ,díle, až je přivedl k dokonalosti skoro absolutní; těžko bylo by v celé lyrice Evropy souča~né najíti umělce, jenž by v obrazovém vytržení takto ovládal patos myšlenky a takto klenul odváž· nou a bohatou metaforou most mezi kvetoucím světem jevů a vzdušným světem ideí. Nikoliv živý Paul Valéry, nýbrž právě odešlý Otokar Březina představuje dnes v Evropě nejvyšší mety lyriky metafysické. Vrchol, jehož české básnictví dostoupilo Otokarem Březinou, pozdějším lyrikům zůstal podle své mystické povahy nedosažitelným; jejich cesta vede s hrotu hory do údolí, mezi lidské radosti a žaly, k svítícím i kouřícím ohňům života. Jediné dramatický lyrik, předčasně zesnulý Otakar Theer, usiloval ve vzdorné a hrdé své mysli o absolutno náboženské, mravní a umělecké, ale nezapomněv svých sensualistických začátků, provázel své hledání prudkou, až nahou konkretností obrazu i výrazu, vždy vášnivě proži~ tého; snaha o volný verš, inaugurovaná již Sovou a Březinou, došla u něho vyvrcholení. Jeho antipodem jest do jisté míry Karel Toman, ryzí lyrik uzavřené formy pís 57