čivé výmluvnosti a výrazové lahody. Tu synteticky shrnul to, oč se bil v břitkých polemikách a co dovozoval dlouho· letou praksí posuzovatelskou: že umění musí vyvěrat ze života a vraceti se k němu jako jeho množitel; že básnické dílo nevzniká ani napodobou vzorů ani prováděním rozumových tendencí, nýbrž organickou tvorbou, jejímiž pod. mínkami jsou opravdovost v životě a uměleciéškolení; že forma jest nerozlučně spiata s obsahem a Žl) v ní se skrývá nejosobitější projev individuality původcov)'. Jako Masaryk v době realismu, stal se F. X. :5alda v následují. címobdobí myšlenkovým vůdcem českého písemnictví   kritika přejala místo filosofie. I tentokráte byla to lyrika, jež vyjádřila nejvyšší úsilí národní duše formou stejně novou jako uměleckou; mocněji než v románě i v dramatě došly v ní výrazu ohrodné snahy mravně společenské, ozývající se od Masarykova vystoupení a od politickosociální revoluce 90. let, zvané »Omladinou«: samo srdce národa se vyzpovídalo verši a metaforami svých lyrických básniků. Ideově náleží do .je. jich hdy J. S. Machar, jehož umělecké prostředky jsou však bližší realismu ; dokonalými představiteli této lyrické skupiny byli Antonín Sova a Otokar Březina. Antonín Sova, i Otokar Březina jsou syny jižních Čech, vlasti r{áboženské myšlenky a vznícené citovosti, která se před stoletími vyslovila reformací; onen přinesl si ,z domova spíše vzníce· nou citovost, onen spíše hloubavost náboženskou. Oba' záhy opustili r.odný kout, ale nosili věrně jeho obraz s sebou, knihovník Sova v Praze, vzrušené národními'ti sociálními zápasy, učitel Václav Jebavý (neboť takto znelo občanské jméno Březinovo) v samotě moravského venkova, stvořené p.ro kázeň soustředěné meditace a ideové i básnické ekstase. Citový a citlivý snílek Antonín Sova počal uměleckou svou dráhu uprostřed veršujících genristů a realistů jako impresionista. velmi jemného ústroj enství a impresionistou zůstal vlastně vždycky; dodejme, že jeho impresionismus má ráz příznačně hudební. Veršem hebce melodickým a 55