stálým střídáním vzorů, slohů, vkusu takovou měrou, jako v básnictví ,dramatickém, které od roku 1883 mělo v Ná· rodním divadle důstojnou svatyni, obklopenou láskou všeho národa a vyplněnou výkony herců nadprůměrných. Zatím co přední básničtí mistři českého světoobčanství v oblasti lyrické i epické, Jaroslav Vrchlický a Julius Zeyer, marně zápasili v Národním divadle o prvenství scénickými básněmi v rámci umění poklasického a romantického, aniž dovedli svými velkorysnými, avšak většinou jen improvisovanými pokusy položiti základ ke21dravé tradici, bil na zlatou bránn krásné budovy neodbytnou pěstí již realismus, jenž herecky i básnicky mohl v Cechách spoléhati na ži· votné předpoklady. Publicistický vůdce kosmopolitické školy, Josef V. Slá· dek, byl silný duch jako jeho selští předkové ze západočeského pohoří, bylo to však zároveň jemné srdce, které žáka Jana Nerudy a druha Jaroslava Vrchlického uzpůsobovalo k tomu, aby se stal nejčistším lyrikem v Cechách. Jeho vkus vz,dělán byl anglickým básnictvím, z něhož jmenovitě Shakespeara přetlumočil mistrovsky po česku; jeho životní zkušenost rozšířila se v Americe, kde poznal přírodu, lid, práci; jeho srdce prošlo zkouškami těžkých rodinných ztrát a mučivé dlouholeté choroby. Sládek, mistr písně i básnické dumy, zocelil se v těchto osudech tak, Že na každý podnět života a každou otázku smrti dovedl odpověděti projevem melodickým, který byl zároveň mravním činem. Jako lidé silného ducha a jemného srdce hledával posilu ve styku s půdou domova a tomu děkuje české básnictví za jeho selské písně, odpolu politické, odpolu rozmarné, v nichž hrdý Čech a vzdělaný světoobčan Sládek vstoupil do šlépějí Čelakovského, aby za sebou strhl některé následovatele, hlásící se ke škole národní a libující si v básnění hlasně tendenčním; široký a zdravý humor hanácký kyne samolibě a št'astně z písniček nejnadanějšího z těchto Sládkových žáků, F. S. Procházky. Takové opory stále hledal a nikde nenacházel opožděný 42