i osudovou tragiku tkalců a chalupníků i drobných inteli· gentů z nejvýchodnějších Čech, kde sama zdomácněla. Mo· ravský Slovák Jan Herben, pokrokový publicista mužné naléhavosti, propracoval rodovou kroniku své barvité a kulturně zaostalé otčiny, ale nevznikla pouhá. řada přesných' a pasivních kinematografických obrazů jako u jeho krajana Aloise Mrštíka, ani pouhá galerie povahokresebných genrů, jež se v nezvyklé plastice podařily jadrnému vy· právěči slovenskému Martinu Kukučinovi, nýbrž zároveň filosofie kraje a lidu, v němž dřímou síly ukryté pro bu· doucnost. Takto nabýval stále větší zvučnosti i naléhavosti hlas, volající básníky domů, zvoucí je ke kořenům, ukládající jim péči o národní svéráz. Avšak vedle této tendence soustředivé a často proti ní ozývala se snaha kosmopolitická, nutná u malého národa, neměl-li zakrsnouti a zplaněti v úzkém svém okruhu myšlenkovém i látkovém. Již FrantišekPalacký vydal heslo, aby staré Čechy zdomácněly v nové Evropě; v sedmdesátých letech proměnili je mladí spisovatelé v básnický program. Studium, překládání a nápodobu západoevropských vzorů pokládali za nejvhodněj ší cestu k tomu, aby si osvoj Hi ideové. bohatství .i umě· lecké formy moderního člověka. Vyhrazovali si pak, za častého nesouhlasu, právo zpracovávati dějinné, bájeslovné i f antasti~é látky cizích národů; vyj adřovali se, i když to odporovalo literární tradici, slohem exotickým; ukájeli svou obraznost v rozkošniokém těkání po časových i místních dálkách. Znamenalo-li to vítané rozšíření uměleckého obzoru, jmenovitě pomocí hojných překladů, ukazovalo _ se záhy i kulturní nebezpečí, spojené s tímto směrem, totiž těkary eklekticismus, diletantBká nestálost, nedostatek pevného stanoviska. Silní duchové z kosm~politick~ školy do· vedli překonati úskalí toto vytrvalou prací myšlenkovou a samostatnou tvořivostí; i enom epigoni utonuli, nevynesše z opojných hloubek svébytného díla básnického. Nikde neprojevilo se toto eklektické těkállJ.í, spojené se 41