Vedle románové tvorby Karoliny Světlé ztrácí se v per· spektivě dneška neméně rozlehlé a myšlenkově závažné, ale umělecky nedozralé dilo mladších prosaiků její generace, již většinou usilovali o moderní román sociální, prodšený emancipačními i revolučními snahami pátého stavu. Dráha, jež vede od Gustava Pflegra Moravského k Antalu Staškovi a zvláště pak k Jakubu Arbesovi, znamená vzestup od sentimentální romantiky k střízlivému positivismu a k rozumové kritice života, zbaveného ilusí a příkras. J akousi ~hdobou a doplňkem románové prózy české v 60. a 7Q. létech jest společenské drama, jímž na jevišti, řízeném s velikou péči a s úctyhodným smyslem pro odpovědnost, mínilo pokoleni Nerudovo a Hálkovo udomácniti jal<: tendence tak formy západoevropského divadlaporomantického. Nejvyšším snem zůstávala sociální tragedie vážená z ryze moderních konfliktů, ale na dosah se· jí přiblížil pouze jedenkrát F. V. Jeřábek, kdežto druhý stejně vzdělaný a zanícený divadelník Emanuel Bozděch se spokojoval šumivými a jiskřivými hrami salonními, důmyslně zosnovanými na náhodách a intrikách rokokového či empirového světa. Vlastním vůdcem a stálým duchovním středem celé školy byl Hálkův sok, Heydukův věrný druh a Karoliny Světlé milostný přítel, Jan Neruda. Literatuře, která mu nebyla pouze povoláním, nýbrž osudem, obětoval vše, i intimní štěstí. Nedoceněn za života, stal se po smrti jedním z nejdražších jmen českého písemnictví. Ve svých začátcích j evil se Jan Neruda, hrdý a uzavřený syn chudičké rodiny pražské, pouze přesným a chladným pozorovatelem skutečnosti a trpkým kritikem života i vlastního nitra. Zatím co ironický úsudek mladého nepřítele každé sentimentality rleptavě rozkládal vlastní city, a úsečný sloh samostatného ~iák~ Heineova zhušt'oval výsledky tohoto procesu do drs'pých a hutných malých slok, šířil se obzor realistického pozorovatele. Poznal evropský západ, moře a Řím i přední Asii a vytvořil ze svých cestovních zkušeností první český innělecký cestopis, prosycený světovým vzduchem. Prošel 3- 3