vzdělaní a neohrožení literáti klestiti cestu myšlenkám kosmopolitického dorozumění. Prakse nebývá vždycky ve shodě s teoretickými zásadami školy, a organický vývoj literární odvede spisovatele často od mladistvého programu. To osvědčilo se i tentokráte. Jeden z vůdců této skupiny, Vítězslav Hálek, vytvořil v krátkém a neúnavném životě mnohostranné dílo, v němž zastoupeny jsou snad všecky genry literární, arciť s nejed. nou výpůjčkou z literatur cizích. Co z něho dopo~!Ud žije, tot' pouze realistické obrázky postav a dějů ze středočeské vesnice a lehounce nahozené písně o domácím háji i louce, kde vzácné malířské nadání je provázeno spontánním lyrismem prostého srdce. Podobný, skoro ptačí lyrismus přírodního bezstarostného dítěte zvoní z nepřehledné veršované produkce nejnaivněj šího srdce mezi českými poety, Adolfa Heyduka, zvlášt' šťastného, když napájel své slohy z čerstvých pramenů slovenské písně, nebo když je odíval do hluboké zeleně milovaného svého Pošumaví. Mnohetn složitější bytostí než tito oba lyričtí básníci byla Ka.rolina Světlá, velmi samostatná pokračovatelka Boženy Němcové, beze sporu největší výpravné ingenium celé školy. Prostý iIMltinktivní poměr člověka k přírodě a k životu, který jest vlastním předpokladem všech prací Boženy Něm· cové, neměl pro ni platnosti; patetická a přísná její mysl zaujímala ke skutečnosti odstup, který překlenovala velmi těžkou refleksí. Myšlenkové a mravn? problémy, které bouřily její vlastní nitro, překládala s velkou dialektickou od· vahou do nadživotních postav svých vesnických románů, zobrazujících život na pohraničním 'pásmě ještědském: jsou to konflikt ženiny lásky a rodinné cti, spor mezi velkou životní vášní a mravní vůlí k oběti, otázka, etického růstu ženina, hoj mezi zjeveným náboženstvím a volným deismem. Leč neméně silně než tato všelidská téma;a mluví k nám z velkorysých a patetických románů Karoliny Světlé kmenová původnost a povahová rázovitost jejích tragických horalů. 32