uskutečněním plánu božského. Od pradávna zápasí v nich Slovanstvo, nositel svobody a humanity, s Germánstvem, představitelem hmotné síly a rozpínavého násilí; od husitských dob přistupuje k tomu konflikt svobodného poznání církevní a státní autority. Jest možno pochybovati, na které straně spatřoval Palacký budoucí vítězství? Nemohl považovati svůj úkol za skončený, když ve svých dějináchdával národu 'probuzenému životní bibli. Muž mravní rozhodnosti a tvořivé vůle, jakým byl Palacký, přirozeně přešel od historie také do politiky, jakmile poměry k tomu dopustily. Tato možnost nadešla roku 1848, když revolucí padlo staré absolutistické RakOl'lsko, a když zasvitla, ale"ipoň nakrátko, možnost konstitučního života na parlamentním základě. Palacký ne zcela št'astně odsunul důsledný program státoprávní a pracoval ke zfederalisování Rakouska podle zásady národnostní; veden byl při tom nadějí, že nyní bude možno provésti austroslavismus; v tom směru se vyslovil také velký Slovanský sjezd roku 1848, ~de slovamwí vystoupilo již jako síla politická. Byl v politice nemenší autoritou než v literatuře a vědě a požíval obecně čestného příjmení »Otce národa«. Dostalo se mu zvláštního štěstí, že jeho politiku šířil v lidu vysoce nadaný spisovatel, zakladatel českého novihářství, Karel Havlíček, jenž vždycky udeřil na pravý tón, at' jadrným politickým výkladem působil na soudnost lidového čtenářstva, at' voltairovským vtipem a heineovským rozmarem satirikovým, nešetřícím ani státních ani církevních veličin, útočil na zdravý český cit, at' silou svého mužného a neoblomného karakteru se obracel ke svědomí své veliké věrné obce. Leč rakouská vláda v reakci, následující brzy po revoluci, nebezpečného publicistu Havlíčka uštvala, Palackého umlčela a v českých vlastencích nadobro udusila víru, že by bylo možno Rakousko obroditi federalisací národů, mezi nimiž Němci chtěli stůj co stůj hráti vůdčí úlohu. Proto, když se po reakčním intermezzu vrátil do zchátralého habsburského císařství opět 30