se do budoucnosti spIse jen šťastnou náhodou: obětavý demokratický novinář, potulný herec, Josef Kajetán Tyl, vyrobil celou spoustu historických truchloher, vzdušných scénických báchorek s prvky lidovými, populárních frašek, plačtivých činoher z občanského života a rovněž dějepravných povídek, malých románů z měšt'anského a omylem i z aristokratického života. Nečtou se již, hrají-li se, jsou přijímány s vlídnou shovívavostí, ale jeho něžně sentimentální píseň »Kde domov můj« se stala národní a posléze i státní hymnou a se svou jímavou melodií připomíná světu, že bylo to vlastenecké nadšení romantické doby, co přispělo nejvydatnější měrou k uvědomění českého národa. Mezi tolika epigonskými trpaslíky tyčí se chmurně a vznešeně postava geniálního básníka, jemuž romantismus nebyl pouze literárním heslem, nýbrž životním osudem. Karlu Hynku Máchovi nebylo popI-áno více než 26 let života, ale co všecko dovedl v nich prožíti mladý právník z proletářské rodiny! Německá idealistická filosofie, polská ro: mantika, Byronův vliv byly mu pouhým průchodem, aby se dostal sám k sobě a aby porozuměl svému bohatému nitru, trápenému napolo smyslnou vášnivostí, napolo zžíravým hladem metafysickým; divoká krajina romantická a temná noc se svými zvuky byly sourodými sceneriemi Máchových stavů a dějů duševních. S temnou a prudkou odvahou zabral se v českém básnictví po prvé do záhady záhrobní a do otázky po smyslu a ceně lidského života; protrpěl hrůzu z nelítostné lhostejnosti přírody k bolesti člověkově~ dal se uprostřed sentimentaliků sežehnouti plamenem lásky neuhasitelJ;lé, ale neuspokojující. Vypěl vše, $ čím v duši zápasil, a to básnickým slohem, který byl naprostou novinkou v 30. letech XIX. věku v Čechách; zároveň hudebním i barevným, plným· dramatického pohybu i náladové sugesce, jenž melodií i bohatstvím obrazů svádí jako neodolatelný milenec ve chvíli erotického zasvěcení. Učinil skvělé a novotářské náběhy téměř ve všech oborech krásné Hteratury, v tragedii i v h;storickém románě, ale 27