samo je proměnilo v úspěšný čin. V jeho čele stojí vlastní zakladatel nové české literatury, Josef Jungmann, filolog z, povolání, ale zároveň muž vzácného estetického vzdělání i vkusu. Obě hlavní, nevýslovně pracná díla Jungmannova, velký slovník jazyka českého a důkladný soupis domácího písemnictví, pokračují v dráze Dobrovského, ale ukazují již z pojetí národa i jeho minulosti zřejmé rysy romantické. Jungmannova literární estetika, které se pak přidržovalo celé národní obrození, jeví zvláštní směs romantismu a kla· sičnosti: ukládá písemnictví českému, aby se snažilo býti klasickým a to závoděním s moderními i antickými litera· turami, ale shledává pravou klasičnost teprve v tom, že národ vtiskne svému básnictví svou původní osobitost, jedinečnou a nenapodobitelnou. Veškeré úsilí Jungmannovo směřovalo k tomu, aby spisovatelům usnadnil cesty vedoucí k takové klasičnosti; sám vytvořil moderní básnickou mluvu, obohacenou také ze zdrojů slovanských; ve vzorných překladech z anglické, francouzské i německé poesie uvedl do Čech příklady vysokého umění slovesného; s jemným srny· slem pro zevní ústrojí básnictví udomácňoval rozmanité, namnoze složité formy veršové, přeje si, aby v Čechách stejně bylo pěstováno básnictví přízvučné i časoměrné. Sám nebyl tvůrčím básníkem, ale jeho kritický podnět, jeho přá. telská pomoc, jeho estetický vkus stály jako dobré sudičky u kolébky nové české poesie - byl to český Herder, vy· chovatel i miláček národní romantiky. Básnictví, které nejprve zkoušelo své neobratné síly v anakreontických hříčkách, v bezduchých náboženských i hrdinských epopejích a v únavných skladbách popisných, ,mělo zvláštní štěstí, že mezi Jungmannovou družinou se 'Objevili dva opravdoví poetové; každý jiného uměleckého ty~u, Jan Kollár a František Ladislav Čelakovský, vlec· čems přímo antagonisté, ale oba nadšení vyznavači roman· tismu a stoupenci i apoštolové slovanské vzájemnosti. Evangelický kazatel ze Slovenska, Jan Kollár, prošel romantickou universitou v Jeně, kde poznal Herderovu 23