národní vědomí. Tvoř.ivá fantasie lidu zbásnila právě v těchto těžkých dobách v Čechách, na Moravě i na Slovensku ony čarovné písně, hned hluboce zádumčivé, hned výbušně veselé, někdy ironicky štiplavé a jindy milostně něžné, plné vůně lučin a lesnatých strání,. které zanedlouho měly pomáhati umělcům básníkům při hledání a nalézání pravé poesie. Nastal·li v poslední pětině XVIII. věku přece obrat k lepšímu, z něhož pak se vyvinulo celé národní obrození ve veškerých směrech duševního života, bylo to podivuhodným, at' nedím, zázračným výsledkem toho, že se spojily dvě síly, které napohled byly zcela různorodé: . mohutné kulturní proudění evropské splynulo se sebezáchovným hnutím národním, jež vedeno vzdělanstvem, čerpalo stále sílu ze zdravého a svěžího jádra lidového. Dva osvícení panovníci habsburského rodu, kteří podle vzoru svých druhů na ostatních trůnech evropských vnesli do starobylého a zpátečnického císařství skutečnou osvětu a ušlechtilé lidumiIství, poskytli hospodářskými, s~iálními i právními ;reformami českému lidu možnost zdárného vývoje; ve vzdělanstvu za podpory vlády a pod vlivem zahraniční vědy a filosofie nabyl vrchu osv.ícenský směr, jenž důsledným racionalismem, neohroženou kritikou a bezohledným popíráním tradice znamenal porážku jesuitské protireformace. Universita stala se ohniskem skutečné vědy, vedle' ní vznikaly učené společnosti s horlivou činností přednáškovou i publikační, kritické časopisy seznamovaly s naukovým ruchem za hranicemi a potíraly vžité předsudky, lidoví novináři v časopisech i brožurkách tlumočili nové názory vrstvám nejširším. Ale pokud tyto pokrokové snahy osvícenské i lidumilné přímo přicházely od vídeňské vlády nebo byly od ní podporovány, přinášely s sebou veliké nebezpečí národní; bylyt' zároveň pomůckou rakouského centralismu, který neuznával historického státního práva českého, a germanisace, která mínila všecky národy v Rakousku obětovati fantómu jednotné národnosti státní. Tento tlak, prováděný s velkou rozhodností, 20