60

obdivovatele; prošel zušlechťující školou milostných
přítelkyň a našel harmonickou domácnost i šťastnou
rodinu; jeho společenské styky byly rozvětvené a přinášely
duši vedle rozptýlení i obohacení. Jako mladý muž nadán
byl jemnou krásou, která pak byla nahrazena vyrovnanou
důstojností. Dar elegantní konversace pojil se u něho
s nadáním klidného a vážného řečníka. Neztratil nikdy
smysl pro umění, z něhož nejvýše si vážil meditační
poesie a mohutné architektury; zůstal až do konce
filosofem nejťln vědomostmi a názorem, ale i životní praxí;
schopnost rozuměti minulosti v jejích velkých tendencích
neudusila v něm porozumění pro živé potřeby
přítomnosti.

Toto podivuhodné seskupení vlastností, talentů a
šťastných možností v osobě Františka Palackého zdá se
býti řízeno hlubším zákonem tíhnoucím k harmonické
synthese, a jako by byl instinktivně vytušil tento skrytý
řád svého osudu a vývoje, jal se jej ve všem svém
snažení realisovati: jako II všech opravdových geniů jsou
i Palackého charakter a dílo jen dvěma různými výrazy
a projevy vnitřní zákonné jednoty.

Jako v dramatě, řízeném promyšlenou vůlí
uvědomělého básníka, podléhají od vstupu Palackého do Prahy
r. 1.823 všecky podružné tendence tomuto velkému
zákonu harmonické synthese. Hloubavý duch, jenž by byl
zabloudil v mlhách idealistiéké spekulace německé,
do'stává v podrobném studiu dějin pevnou půdu.
Světo
občanský nadšenec pro abstraktní klassicism, ienž dotud
pohrdal přítomností svého domova pro jeho ubohou
malost, seznamuje se s domácími poměry a učí se
vychovávati je k velikosti. Romantický milovník obecných
pomyslů a absolutních pravd usedá do školy střízlivého
kriticismu OSvícenského. Přichází jako literární
revolucionář, jenž spolu se Safaříkem navzájem znepřátelil
pražské spisovatelstvo výbojnými "Počátky českého bás-