datný, ač nesoustavný výběr těchto článků podal
r. 1912 ve dvou sbírkách studií Několik kapitolek
z dějin naší slovesnosti a Nové kapitoly z dějin
literatury české. zde čteme rozbor Tylovy a
Storchovy činnosti publicistické, ocenění románů a
povídek K. Sabiny a J. J. Kolara, zde do evropské
souvislosti zařazena a umělecky oceněna Božena
Němcová, zde Josef Václav Frič, básník a
revolucionář, sledován v nejvýznamnějších obdobích
svého vzrušeného života, zde dopodrobna analysován
revoluční almanach školy, Máj na rok 1858, stejně
jako jeho předchůdkyně Fričova Lada Nióla z r.
1855.

Májovce samé však nemínil Jaroslav Vlček již
vyčerpati, nýbrž - s malou výjimkou u Vítězslava
Hálka - se zabýval jenom jejich začátky, omeziv
se na několik předáků školy a na jejich literární neb
publicistické podniky, spadající vesměs ještě do
posledních let padesátých. Tomu jest věnován
pětidílný cyklus monografických statí, Z počátků nai;)
poesie moderní, kterým se končila kniha Nové
kapitoly z dějin literatury české, a který se tuto
otiskuje jako výrazná ukázka vědecky
popularisujícího podání Vlčkova i jako vhodný úvod do
studia doby Nerudovy.

Není náhodou, že Jaroslav Vlček označuje dobu
vystoupení Májovců jakožto počátky naší poesie
moderní. Naznačuje tím mlčky, že nepovažuje za
vlastního otce novodobého básnictví českého - na
rozdíl od tolika badatelů a kritiků literárních č
tvůrce Má.je, k němuž se ostatně sami nositelé
obratu z r. 1858 s nadšenou příchylností přihlásili,
Mácha byl podle Vlčkova názoru příliš romantikem,
abychom mohli právě od něho odvozovati periodu
novou, vpravdě moderní. Při tom si Jaroslav Vlček
na K. H. Máchovi i na jeho pozdních následovnících
všímá především stránky ideové, která mu zastírá
zřetele umělecké: nové období vývoje slovesného se

6