lovnou, neodměňuje pouze milostí, ale též milost .•
ností, usmívá se na své ctitele, zahaluje i odkrývá
před nimi své vnady, pohrává s nimi. Na Karlově
moste zobrazil sochař Jackl Madonnu ještě tak, jak
se ji kořil středověk: Sancta Dei genetrix. V
blízkosti však před průčelím chrámu u křižovníků pod
•niká tanec S hadem kdosi jiný: urozená šlechtična
dokonale pěštěného a s šikem oblečeného těla, která
klopí významně a nacvičeně zraky, pravá Regina
coeli!

Skrytým místem barokní erotiky, jakýmsi dostavení
•čkem lásky, jest Loreta. Několik generací zbožných
aristokratek, několik pokolení stavitelů tvořilo toto
bludiště svatostánků, které se kupí kolem pomníku vel
•kého zázraku mariánského, měníce jaksi litanii Lore"
tánskou v kamennou a barevnou skutečnost. Královna
nebes, jejíž osudy vypráví spíše konversačně než
epicky Casa santa v kameni a nástropní malby
chrámku v barvách, provázena jest celou družinou
světic a mučednic - a všecky náleží k typu eroti
•ckému, jejž nesmrtelným učinil Bernini svou svatou
Terezií. V chrámě nastavuje slunci a zrakům diváků
růžovou plnost panenských svýeh ňader svatá Háta,
a proti ní svatá Apolena koketuje kouzlem dívčích
svých úst. V ambitech svíjí se poloobnažená Magda
•lena, nejisto, zda kajícností či rozkoší a perversí, svatá
Starosta, ukřižovaná v nápadných šatech, ale s muž
•skou bradou dráždí záhadou hermafroditismu. Vše
jest ponořeno v přítmí, jímž jakoby šuměly utajené
polibky a šelest hedvábného, pomačkávaného šatu,

36