K· metný JosefDobrovskýpřežil svou dobu a cítil se v posledních letech svého života cizincem vdu .•. šev ním světě, pro nějž však jeho vědecké zkou= mání i jeho myšlenkové podněty byly snášely stavivo a připravovaly půdu. Romantičtí vůdcové národního obrození, kteří se u něho vyučili a namnoze prováděli jeho plány, Jungmann, Hanka, Safařík, se mu odcizili, ba i jeho poslední, nejmilejší a nejvěrnější žák, Palacký, použil naukové výzbroje, získané ve skvělé zbrojnici Dobrovského, ke zcela jiným výbojům, než v jakých se hyl jeho mistr osvědčil tolikráte vítězem. Netrvalo dlouho, a mohlo sezdáti, že duchovní odkaz patriardtů v vymizel docela z národního obrození českého, zvláště když byly obecně přijaty některé romantické hodnoty, proti nimž se stavěl s celou rozhodností: kult autority, přeceňování legend a pověstí, okrašlování dávné mi ••. Imlosti, spoléhání na fantasii a cit při rekonstrukci dějin, nekritická samolibost při zkoumání národního bytu mi ••. nutého i současného. Byl to však jenom klam - jeho dědictví žilo ve skrytu, stavšíse samozřejmou součástkou národní vzdělanosti. Jazykem, který Josef Dobrovský očistil a jemuž dal zá .• kony, ovšem rozmnoženým o požehnaný přínos jung= mannovců, psala a tvořila se novočeská literatura; takévpravopisea prosodii udržela sejehojasná a přesná pravidla. Kritický dějezpyt a zvláště filologie v nejšir= ším smyslu slova zachovaly si v české kultuře mezi vědami vůdčí místo a oplodňovaly nadále svými pod= ntty nejen odborný, ale i veřejný život. Slovanská vzá= 81