viděl na úspěšném postupu, Safařík se dal svésti ostrou kritikou Dobrovskéh~ že snižoval jeho národní citi vě. deckou kompetenci; celakovský v sanguiničnosti pra. vého temperamentu básnického urážel vynalézavými výrazy dmravého starce. Bylo to velice trapné ovzduší nikoliv literárně vědecké polemiky, nýbrž vzájemného nakvašení v společnosti maloměstsky uzavřené a na sebe stále odkázané; Dobrovský měl proti svým od. půrcům nespornou výhodu, že často opouštěl tento úzkoprsý m'alosvět vlastenecké Prahy předbřeznové. Kritická staf Dobrovského o praslovanských fanta •. siích romantického Poláka Rakowieckého zůstane vždy příkladem, kterak vědecká empirie, založená na soud. ném výkladu pramenů, může rozmetati vrátké domky z karet, vybudované naukovou obrazností za pomoci samolibého citu. Bohatě doložené, ale s nespornou pod. jatostí koncipované rozbory obou průkopnických lit~ rárních dějin, Jungmannových a Safaříkových, nepo. stihly zvláštního významu obou děl, jež samostatně postupovala na dráze metodicky ražené samým Dobrovským, třebaže bez spolehlivé akribie starého mistra. Ale daleko nejpamátnější mezi těmito pozdními útoč. nými i obrannými projevy Dobrovského jsou jeho kri. tické příspěvky k ocenění podvrženého LibušinaSoudu, vložené r. t8z ••. do polemiky s Rakowietkým a V. A. Svobodou ve dvou revuích vídeňských. Tu učitel po. drážděn zbožným podvodem vlastního učeníka, ukázal budoucnosti bezpečnou cestu kombinované kritiky vyšší i nižší, jež vedla k důkazu podvrženosti i oněch