chem proti dumu svatému, jemuž věrně sloužil, hledaje pravdu nestrannou a bezohlednou, padni komu padni. Když na sklonku svého života viděl, kterak mladý vědecký svět za vůdcovství Jungmannova opustil jeho chrám, aby sloužil jiným bohům, netajil svého rozhor6 lení a dával mu výraz perným a štiplavým způsobem, který způsoboval tím větší jitření, ježto Dobrovský si pro své kritické námitky proti zjevům české literatury zvolil za formu německou kritickou revui, vydávanou ve Vídni. Zdůrazňoval tu s podrážděnou ostrostí, co ho dělí od mladých učenců a spisovatelů a sám si za •krýval, v čem jsou jeho epigony a pokračovateli; jako nelítostný pedagog vytýkal jenom jejich chyby, aniž pochválil jejich skutečné přednosti, jevil se podráždě6 ným, ač mu věk i evropská autorita spíše ukládaly zdr •.ženlivou svrchovanost. Z listů, kterými provázel tyto kritické projevy let dvacátých, lze snadno uhodnouti i psychologicky osobní kořeny tohoto trpkého rozla •.dění: cítil se zaskočen a obelhán od svých přímých žáků; horšil se,že zásadní výsledky jeho učenéhozkou· mání jsou ignorovány; tušil souvislost různých nepřá •.tefských zjevů, která ukazovala, že šik proti němu po •.stupu;e sevřeně. Stačífisfovati v současných dopisech vlasteneckých romantiků, aby vysvitlo, že se zcela ne· mýlil: Jungmanna vedla zastrašenost povahy příliš opa •trné v nejisté době, že Dobrovského podezříval z uda •vačství; ramenářský Hanka jednal jinak v soukromí a jinak veřejně, jen aby si zachoval přízeň slovutného starého ochránce i sympatie mladší družiny, kterou 77