nost, vládnoucí v jesuitském řádu, zaměnil za mezinárodnost společnosti šlechtické a za kosmopolitismus :tučenérepubliky«;vedleněmčinyačástečněfrančtiny, užíval za mladosti latiny jako dorozumívacího prostředku. Státoprávní družina šlechtická, shromaždující se kolem hraběte Antonína Nostice, pěstovala ovšem české vlastenectví a protivídeňské smýšlení a působila tím namladéhoučence, paralysujíc tak vlivy vídeňské osví. censké germanisace, ale tento zemský patriotismus byl zcela rozdílný od národovství, které považuje za svou prapodstatumateřskýjazyk a původní svébytnou vzdělanost. Nevíme, zda kritický abbé soudil o vlastenecko politických otázkách tak uvědoměle jako jeho urozený službodárce; víme však, že ve vědeckých otázkách ná •.rodní minulosti neprojevil tolik zanícení jako jeho dru •.hové Durych neb V oigt. Avšak český jazyk, který učinil předmětem svého zvláštního a soustavného studia, miloval silnější láskou, než zpravidla lne odborník ke svému pracovnímu objektu, a nebylo věru náhodou, že tak často uváděl jako své heslo statečný verš středověkého nacionalismu českého »vřet každému srdce po jazyku svému.« Studoval s pozorným porozuměním všecky fáze vývoje své mateřštiny, který pokládal za uzavřený; veden zá •.roveň zdravým tradicionalismem i ztrnulou normativnestí adelungovskou prohlašoval mluvu Kralické bible za stupeň dosažené dokonalosti, na němž dlužno bez.., výhradně lpěti. Nepochopil zplna organicky tvořivou schopnost řeči stále ještě živé a tvárlivé a se stejnou 71