Propast téměř nepřeklenutelná zeje mezi těmito chiliastickými výlevy ducha náhle odpoutaného od skutečnosti a mezi střízlivými úsudky Josefa Dobrovskéhoo národních otázkách avyhlídkách. Mnozí Jeho současníci, zvláště z mladšího pokolení, byli citově pobouřeni rozumovým chladem, s nímž se vy· slovovalo věcech, jichž sami nedovedli řešiti bez vzru· šeného entusiasmu, a podezřívali Dobrovského, že vůbec nemá osobního vztahu k předmětu svého studia. Jiní šli ještě dále a obviňovali ho ve svém romanticky překypujícím nacionalismu, že jsou mu národnost a zvláště pocit češství zcela lhostejny. Povrchním odpů~ cům stačilo k odsudku, že Dobrovský psal svá díla i své listy buď latinsky neb německy a že ke své mateřštině sahal pouzevýjimečněa toaž na samém sklonku života. Skoro všichni nechávali však bez povšimnutí skrytou bolest doprovázející beznadějnost jeho některých vý., roků, vyplynuvších ze žalostných národně politických poměrů za postupující germanisace ve františkovském Rakousku. O těchto sporných a nedůtklivých problé •. mech mluvíval Dobrovský zřídka a to jenom v dopiso=, vých narážkách a příležitostně, takže jest nesnadno sestaviti jeho kusé zmínky v soustavný výklad, kjaké'mu přímo svádějí programní stati a projevy české vlastenecké romantiky z doby jungmannovské a kollárovské. Probudivse dosti pozdě k českému národnímu uvědomění, jehož nikdy později nezapíral, procházel mladistvý Dobrovský po dlouhá léta společenským prostředím, které valně nepřálo národnosti. Církevní mezinárod. 70