význam Rakouska pro Slovany. Lze zde beze smělosti shledávati první vlásnité kořínky Palackého Idejé státu rakouského, učitel i žák promlouvají stejně důstojně, sebevědomě, s důrazem. Ale po návratu z Rus a hlavně v dobách, kdy se ubohé Rakousko františkovské odráželo tak nepříznivě od mocného Ruska Alexandrova, zamítal Dobrovský s velkou rozhodností všecky koncepce austroslovan •ské a často se ocital právě pro ně vostrých rozporech se svým učedníkem-přítelem Kopitarem, jejich horlívýmmluvčím. Jistě na důrazné proti vídeňské oposici Dobrovského byly zúčastněny staré nosticovské tradice státoprávně vlastenecké, ale vedle nich se stejně silně hlásilo vědomí, že věc Slovanstva nezávisí jenom na trůně Habsburském, a že má mimo Rakousko oporu nad jiné významnou. Proto se nedovedl nadchnouti ani pro Kopitarův plán společného pravopisu pro všecky slovanské národy v Rakousku, ani pro snahy slovinského přítele soustřediti slovanské studium pod ochranou císařského domu ve Vídni a heslo loyálního IHyrce »Rakousko nadevše« jenom ironisoval s trpkou poznámkou o tom, jak habsburská říše odpírá Slovanům vzdělání v jejich vlastním jazyce. Dokud byl Dobrovský živ, sdíleli se s ním o tyto slovanskopolitické názory právě mužové, kteří mu jinak byli vzdáleni: slovanstvíJ ungmannovo, Markovo, Hankovo má stejný přízvuk rusofilský, jako slovanství patriarchovo. Ale po jeho smrti - a v podstatě poměry se nezměnily v celém následujícím půlstoletí - octli