Oba hlavní předchůdci Dobrovského v staroslovanském mluvnictví, Meletij Smotrickij a Jurij Křižanič, jejichž průkopnická díla autor Institucí prostudoval na Rusi a překonav je v základním pojetí, přece jim neupřel vědeckého uznání, ukazuji k cestě, po níž se slavistika ubírala ve svém raném a průpravném období. Uniatský biskup vilenský i katolický misionář charvatský v sedmnáctém věku stavěli za svého působení na různých místech carské říše vědomě a nadšeně do služeb církevní propagandy řím" sko-katolické jednotící snahy slavistické, výjimečnou učenost v oboru slovanských jazyků, rozsáhlou západoevropskou průpravu humanistickou. Ad maiorem Dei gloriam - jak znělo výbojné a vítězné heslo jesuitské protireformace - toužili sjednotiti slovanské kmeny a národy od Adrie po Urál a takto vtěliti celé Slovanstvo do lůna církve Petrovy; samozřejmě souvisel jejich panslavismus s promyšleným a soustavným úsilím unitářským. Jak Malorus Smotrickij, tak Charvát Křižanič znali slovanské jazyky lépe než jejich vrstevníci, jasně pohlíželi do náboženské i kulturní minulosti Slovanstva, západní Evropě tehdy neznámé, předběhli svou dobu kriticky pronikavými soudy o povaze slovanských národů. Ale nestáli přece osamoceni: výmluvný Polák Piotr Skarga, vroucí Čech Bohuslav Balbín, důmyslný Dalmatinec Bartul Kašič, vesměs členové Tovaryšstva Ježíšova, zosobňují u různých národů totéž slovanské uvědomění, řízené ideály katolické renesance. Když pražský pavián Durych získal 59