vědeckého poměru k českému národu, jehož jazyk i dějiny zůstávaly Dobrovskému i nadále pouhým předmětem naukového badání. Vedle tří monografií, které utvrdily proslulost Dobrovského mezi odborníky, Bildsamkeít der slavischen Sprache, Glagolitica, uber die glagolitische Literatur a Entwurf zu einem Etymologicon der slavischen Sprache, doložily především dva časopisecké sborníky Slavin a Slovanka nové rozpětí slavistického Jeho genia, ale i nové pojetí slavistického poslání. Probíráme.,1i se pestrým, kritickým i antikvářským obsahem obou časopisů, psaných vesměs redaktorem a vydavatelem, jenž se jemu samému zdál tak přeházen jako hrách a kroupy, postřehneme snadno, žeseosobně i nadále zajímá nejvíce o rozdělení slovanských jazyků, o glagolské Rísmo a literaturu, o vliv liturgie staroslovanské na Cechy, o klasifikaci skloňování, o kmenoslovné problémy - v nejimtimnějším koutku vědecké své dílny zůstává skeptický kritik a důvtipně klasifikující systematik soustředěně skloněn nad tím, kde může osvědčiti nejvzácnější dary svého zkoumavého ducha. Myslí však též na své čtenáře, které by nyní toužil získati pro slovanskou vědu a pro slovanskou vzájemnost a pro ně si všímá také přítomnosti, slovanského národopisu i zvykosloví, lidových písní a kmenové charakterologie, současných literárních publikací i mužů zasloužilých o Slovanstvo, jako by se řídil zásadou Goethovou, že ten, kdo mnohé přináší, přinese každému něco, proto také nevylučoval žádného slovan-